Ny chef för SAS flyg- och markverksamhet i Sverige

February 3, 2009 10:27

Peter Viinapuu blir ny chef för SAS flyg- och markverksamhet i Sverige. Han är idag vice vd i SAS Sverige AB, ett dotterbolag till SAS-gruppen som nu avvecklas.
Samtidigt lämnar Anders Ehrling SAS. Han har varit i bolaget i 23 år, varav de senaste fem som vd för SAS Sverige AB.SAS ledning har i samband med kvartalsrapporten den 3 februari presenterat en ny organisation för SAS koncernen. En förenklad och mindre organisation kommer att införas genom en effektivisering av den centrala organisationen och en omstrukturering av dotterbolagen. De nationella bolagen som haft ett helhetsansvar över verksamheten i respektive land kommer att avbolagiseras.

I Danmark, Sverige och Norge kommer tre nya organisationer att bildas som kommer att ansvara för produktion av SAS flygtrafik och markverksamhet (SGS, SAS Ground Services).
Chef i Sverige kommer från den 4 februari att bli Peter Viinapuu som tidigare varit vice vd i det svenska dotterbolaget.

– Peter Viinapuu har en gedigen erfarenhet från olika delar av företaget som kommer att behövas inför de stora förändringar som skall ske i SAS de kommande åren, säger vice koncernchef John Dueholm.

I samband med avbolagiseringen upphör även vd-rollen för SAS i Sverige varför Anders Ehrling lämnar SAS koncernen.

– De fem åren med SAS Sverige har utan tvekan varit de mest intensiva och utvecklande av mina 23 år i SAS, säger avgående vd:n Anders Ehrling. Jag önskar SAS och alla fantastiska medarbetare lycka till i det fortsatta arbetet.

– När Anders Ehrling nu lämnar SAS mister vi en mycket kunnig och drivande ledare, säger
vice koncernchef John Dueholm.

SAS Sverige AB, kommunikationsavdelningen, 08-797 33 30