SAS biljetter stöttar Rädda Barnen

December 1, 2009 15:01

SAS fördjupar samarbetet med Rädda Barnen, och från och med idag skänker SAS fem kronor per barnbiljett direkt till Rädda Barnen. I somras lanserade SAS även möjligheten för EuroBonus medlemmar att donera poäng till Rädda Barnen och hittills har nästan sju miljoner EuroBonus poäng donerats. SAS räknar med att samla in över fyra miljoner kronor per år till Rädda Barnen.

– Vi har stöttat Rädda Barnen i elva år och vi är väldigt stolta över att fördjupa vårt samarbete. Socialt ansvar som detta är vad som skiljer SAS från lågservicebolagen. Pengarna kommer gå till olika projekt i Elfenbenskusten och ge tusentals barn möjlighet att gå i skolan, få ryggsäckar med material och utbildning av lärare, säger Lars Sandahl Sørensen, kommersiell chef, SAS.

SAS har samarbetat med Rädda Barnen sedan 1998 och från 2006 har Elfenbenskusten varit ett fokusområde. Under de åren har 20 miljoner kronor gått från SAS till att förbättra situationen för barn i Elfenbenskusten. De fem kronor per barnbiljetter går nu oavkortat till Rädda Barnens femåriga projekt, ”Rewrite the Future”, och bidrar till att fler barn i krig och konfliktdrabbade länder får gå i skola och att kvaliteten på utbildningen blir bättre. Sedan starten 2006 har en miljon barn fått möjlighet att gå i skola och över tio miljoner barn har fått en bättre utbildning.

– Vi är jätteglada att vårt samarbete med SAS utvecklas ytterligare. Tack vare att 5 kronor per såld barnbiljett går till Rädda Barnen, kan vi fortsätta att driva långsiktiga projekt i Elfenbenskusten som ger barn möjlighet att få en bra utbildning i en trygg skolmiljö, säger Marie Johansson, chef företagssamarbeten Rädda Barnen.För mer information, vänligen kontakta:
Anders Lindström, PR chef, Scandinavian Airlines
Tel: 08 79 73394; e-mail: anders.lindstrom@sas.se