SAS glæder sig over aftalen om et fælles dansk-svensk luftrum

May 15, 2009 16:22

Den danske og den svenske regering er i dag blevet enige om at dele luftrum. Fra årsskiftet samles det danske og svenske luftrum og det har en række klare fordele, siger SAS.

”Det er et stort skridt og meget positivt, at Danmark og Sverige viser vejen og går i forreste række for at skabe bedre vilkår for luftfarten i Europa,” siger landechef for SAS i Danmark, Flemming Jensen, der også roser Naviair for at have spillet en aktiv rolle i arbejdet med det fælles dansk-svenske luftrum.

Den nye aftale betyder, at SAS kan tilbyde kunderne et bedre produkt. Passagererne vil komme hurtigere frem til deres destinationer, der vil blive færre forsinkelser og flyene skal ikke flyve i zig-zag.

”Men den helt store vinder bliver miljøet. Et fælles luftrum med mere direkte ruter vil betyde mindre brug af brændstof. Det reducerer udledningen af CO2 og andre drivhusgasser, hvilket ligger helt på linje med SAS miljøstrategi. SAS håber, at det svensk-danske samarbejde bliver et eksempel til efterfølgelse i hele Europa, hvor det stadig halter med at blive enige om et fælles luftrum, det såkaldte Single European Sky,” siger Flemming Jensen.

Yderligere oplysninger:
Pressechef i SAS i Danmark, Mikkel Thrane +45 41323237