SAS utvider test av boardingkort i mobiltelefonen

June 3, 2009 11:48

Fra og med i dag tilbys flere reisende til flere destinasjoner å få sitt boardingkort direkte til mobiltelefonen under en testperiode.- SAS fortsetter arbeidet med å gjøre reisen enklere slik at de reisende kan spare tid. Fordelen for våre passasjerer er at de kan sjekke inn uavhengig av hvor de befinner seg, få sitt boardingkort direkte i mobiltelefonen, og gå rett til gate på flyplassen, sier Lena Rökaas, Vice President Product & Customer Service. Den reisende kan også velge sitteplass eller endre avgang via tjenesten.

– Mange bruker i dag internett i mobiltelefonen, og stadig flere passasjerer etterspør de mobile tjenestene som SAS tilbyr. Med mobile boardingkort reduseres dessuten papirmengden som går med til å produsere papirkort, og det har selvsagt også betydning for miljøet, påpeker Rökaas.

Slik fungerer tjenesten:
Alle passasjerer som har oppgitt sitt mobilnummer ved bestilling, får en sms fra SAS 22 timer før flyavgang hvor de anmodes om å sjekke inn via sms.

Kunden får deretter en bekreftelse på innsjekkingen med en weblenke til vedkommendes mobile boardingkort. Foruten opplysninger om rutenummer, sitteplass, avgangs- og ankomsttid inneholder boardingkortet en såkalt 2D-strekkode som kan avleses elektronisk på flyplassen.

For å spare ytterligere tid, kan passasjerer som reiser med bagasje bruke det mobile boardingkortet for å hente sin bagasjemerkelapp i en SAS Self Service-automat eller i de nye SAS Baggage Tag-automatene på flyplassen.

Det mobile boardingkortet brukes også i sikkerhetskontrollen, taxfree-butikkene, i loungene og i gate.

—————
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11

Fakta om SAS’ mobile boardingkort:
– Testperioden varer frem til 1. juli 2009. Blir utfallet vellykket, er det SAS’ ambisjon å tilby boardingkort i mobiltelefonen på alle destinasjoner hvor det er mulig i løpet av 2009.
– Den pågående testen omfatter alle SAS’ og Blue 1’s flyvninger fra Danmark, Norge og Sverige samt fra Helsingfors og London Heathrow. (Forsøket omfatter imidlertid ikke reiser til USA p.g.a. myndighetskrav)
– Den reisendes mobilnummer må finnes i bestillingen eller i kundens EuroBonus-profil.
– Tjenesten gjelder for reisende der bestillingen kun inneholder reise for én person.
– Passasjeren må ha mobilt internett i sin mobiltelefon.
– Tjenesten koster ingenting ekstra ut over de ordinære kostnadene for mobilt internett.
– I testen samarbeider SAS teknisk med Mobiqa i Storbritannia og CSC i Sverige.

Fakta om SAS Baggage Tag-automat:
– Den nye tjenesten retter seg mot passasjerer med bagasje som har sjekket inn før de kommer til flyplassen.
– Den nye tjenesten er tidsbesparende og gjør det enklere for passasjeren å ta seg gjennom flyplassen.

SAS Baggage Tag-automater finnes i dag på følgende flyplasser:
– Oslo Lufthavn Gardermoen
– Arlanda, Terminal 4 og 5