1000 søkere til kabin-jobber i SAS

November 26, 2010 08:59

”Alle” vi fly med SAS: Da selskapet nylig lyste ut stillinger som Cabin Crew på deltid kom det inn 1000 søknader fra håpefulle over hele Norge.SAS lyste nylig ut stillinger som Cabin Crew på deltid til selskapets rutenett i Norge og Europa. De som får jobbene vil få fast ansettelse og vil jobbe i maksimalt 40 prosents stilling i selskapets ”Ressurspool”. Medarbeiderne i Ressurspoolen defineres som selskapets superreserver; De jobber på tidspunkter med spesielt press i trafikkavviklingen, som ferier, helger og andre tider på året med stor trafikk. Det er fjerde gang siden 2006 at SAS ansetter medarbeidere i selskapets Ressurspool og søkningen har økt jevnt siden starten. Fra 670 søkere i 2006 til i underkant av 1000 søkere siste gang i 2008.

– Det er fantastisk moro å oppleve en slik respons. Det viser hvor attraktiv SAS er som arbeidsgiver. Søkerne gir klart uttrykk for at SAS spesielt og flybransjen generelt frister, sier sjef for SAS’ Cabin Crew i Norge, Svein Henriksen.

SAS gleder seg også over veldig mange flotte søkere. Mange har erfaring fra andre flyselskaper, primært i Norge, men også fra utlandet, og særlig Danmark og Sverige.

Søkerlisten bekrefter også at SAS er hele Norges flyselskap; I likhet med selskapets eksisterende medarbeidermasse kommer også søkerne fra hele Kongeriket. Alle hjørner, fra helt i sør til langt mot nord, og fra vest til øst, er representert i søknadsbunken.

Prosessen med å ansette de 150- 200 som til slutt kommer gjennom nåløyet er både krevende og morsom. Ca 570 kandidater fikk innkalling til trinn 1 i ansettelsesprosessen. Som ved tidligere tilfeller har selskapet opprettet et internt rekrutteringsteam av høyt kvalifiserte medarbeidere med erfaring fra både ansettelsesprosesser, og arbeid i kabin.

De som blir ansatt i SAS’ Ressurspool gjennomgår samme grundige trening som andre flygende før de slippes opp i luften. De går deretter inn i selskapets ordinære treningsprogram med fast jevnlig trening i sikkerhetsrutiner. I tillegg gjennomgår medarbeiderne i Ressurspoolen opplæring i selskapets servicefilosofi, med fokus på å skape en maksimal opplevelse for kundene i den tiden de er om bord i et SAS-fly.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11www.twitter.com/sasgroup www.facebook.com/flysas (http://www.facebook.com/flysas)

SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2009 transporterte SAS ca 22 millioner passasjerer med en flåte på 177 fly til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737, som til sammen gjør ca 360 avganger daglig. SAS i Norge transporterte i 2009 ca 10 millioner passasjerer.