Fler kunder väljer SAS

December 7, 2010 11:01

Ökningen för SAS fortsätter och i november valde över 160 000 fler att resa med SAS jämfört samma månad förra året. SAS möter detta med fler avgångar, och planen fortsätter att vara välfyllda.- Vi glädjer oss åt den positiva trafikutvecklingen och vår förmåga att behålla snittintäkten på en stabil nivå när vi samtidigt expanderar. Kunderna uppskattar vårt växande nätverk som möjliggör att resa dit de vill, när de vill. Detta avspeglas exempelvis bland annat i den goda bokningsingången på vår nya linje Oslo-New York, säger John S. Dueholm, SAS VD och koncernchef.

Under november ökade trafiken med 11% och 160 000 fler passagerare valde SAS jämfört med månad föregående år. Ökningen sker i huvuddelen av SAS marknader, och särkilt stor var ökningen i Finland och för dansk europatrafik. Affärsresandet, som är SAS primära målgrupp, stärks på viktiga destinationer och även antalet resenärer i Economy Extra och Business fortsätter att öka.

För att möta den förbättrade efterfrågan ökade SAS kapaciteten med 7% i november  jämfört med föregående år. Flygplanen är fortsatt välfyllda och kabinfaktorn ökade till 70%. Den ökade kabinfaktorn motverkade för SAS effekterna av det prisfall som drabbat många nordiska flygbolag, och i oktober förväntas därför snittintäkten, RASK, vara i nivå med föregående år.

SAS trafik påverkades i november av dåliga väderförhållanden och av störningar i den svenska trafikledningen. Punktligheten uppgick till 83,8%.

– SAS har under de senaste månaderna utmärkt sig som ett av världens punktligaste flygbolag. I november drabbades vi tyvärr av störningar på grund av personalbrist i den svenska flygtrafikledningen. Det beklagar vi på alla våra kunders vägnar, men vi hoppas och tror att ansvariga myndigheter löser problemen snarast, säger John S. Dueholm.

SAS Koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net (https://www.sasgroup.net)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451