SAS i front med miljøindsats

September 23, 2010 14:48

SAS er som det eneste flyselskab i verden blevet miljøcertificeret med de to internationalt anerkendte miljøcertifikater ISO 14001 og EMAS.

Certificeringen er foretaget af Bureau Veritas. Den omfatter hele SAS koncernen og dækker alt fra det flyoperative til administration.

”Mange af vores kunder, og ikke mindst forretningsrejsende, efterspørger miljøcertificerede produkter og tjenester. Nu kan vi tilbyde det, hvilket befæster vores position som et af de mest miljøengagerede flyselskaber på markedet,” siger Robin Kamark, SAS kommercielle direktør.

”Organisationen i SAS har gjort et kæmpe arbejde for at sikre en effektiv implementering af  miljøledelsessystemet,” siger Klaus Behrndt, der lead auditor på Bureau Veritas.

Miljøcertificeringerne er en del af SAS koncernen miljøpolitik. SAS har klare og ambitiøse miljømål om blandt andet at mindske det totale CO2-udslip med 20 procent i år 2020. For at nå de mål skal SAS gennemføre et stort antal kort- og langsigtede aktiviteter som miljøcertificeringen, nye fly, effektiv flyledelse og brug af biobrændsel.

Det er ikke kun miljøet, der vinder på ISO 14001 certificeringen. Det skaber også forudsætninger for at kunne sænke virksomhedens omkostninger.  Et konkret eksempel er SAS projekt med at spare på brændstoffet, hvor SAS i 2009 opnåede en effektivisering på cirka 4,3 procent sammenlignet med 2005.

Læs mere om SAS koncernens miljøarbejde og download certifikaterne på https://www.sasgroup.net/miljo (https://www.sasgroup.net/miljo)

Kort om ISO14001

ISO er et internationalt standardiseringsorgan. Formålet med ISO 14001-standarden er at kortlægge og mindske virksomhedens påvirkning på miljøet, og at sikre at det er et effektivt ledelsessystem, som også omfatter virksomhedens miljøarbejde.

Kort om EMAS

EMAS indgår i EU-kommissionens miljøhandlingsplan. Udover kravene i ISO14001, kræver EMAS også, at medarbejderne involveres i miljøarbejdet og at man publicerer de væsentligste miljøaspekter og virksomhedens præstationer på miljøområdet.

For yderligere information:

Martin Porsgaard Nielsen, miljøchef i SAS, tlf: 32 32 41 36