SAS lanserer internett på kort- og langdistanseflyene

October 15, 2010 09:11

Til sommeren får SAS’ Boeing 737-fly i Norge trådløst internett om bord.SAS blir et av verdens første flyselskaper som gir passasjerene mulighet til å bruke internett og sms om bord både på korte og lange ruter. De trådløse tjenestene blir kostnadsfrie for Business og Economy Extra-kunder mens kunder i Økonomi-klassen kan logge på mot en beskjeden kostnad.

SAS’ bredbåndstjenester om bord kommer til å omfatte full tilgang til internett, f eks i form av netthandel, muligheter for å se filmer, videoer og spill, booking av ulike tilbud på destinasjonen du skal til, som hoteller og transportjenester, samt flyinformasjon i sanntid.

– Vi er i forhandlinger med flere leverandører og planen er at vi allerede i april neste år kan tilby passasjerene våre internett om bord – endog kostnadsfritt for de som flyr Business og Economy Extra. Vi prøver alltid å finne nyskapende måter å gjøre flyturen enda bedre på, sier Robin Kamark, kommersiell sjef i SAS. – Med dette bredbåndsystemet kan vi tilby trådløse tjenester som er tilpasset kundens behov; underholdning for de som ønsker det, og kommunikasjonsverktøy for de som vil jobbe online.

SAS Boeing 737-flåte blir først ut med internettilgang om bord, og aller først ut blir 9 SAS’ fly i Norge. Fra starten av vil tjenesten være tilgjengelige innenriks, og på avganger fra Oslo til Stockholm, London, Frankfurt og Paris.

Målet i neste fase er å øke antall kortlinjefly med denne teknologien, og i tillegg tilby internettilgang på langdistanseflåten som flyr til Asia og USA.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11www.twitter.com/sasgroup www.facebook.com/flysas (http://www.facebook.com/flysas)

SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2009 transporterte SAS ca 22 millioner passasjerer med en flåte på 177 fly til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737, som til sammen gjør ca 360 avganger daglig. SAS i Norge transporterte i 2009 ca 10 millioner passasjerer.