SAS satser mer på USA og Asia

June 23, 2010 09:00

Sterk etterspørsel etter SAS langrutedestinasjoner har ført til at selskapet ekspanderer og setter inn et ekstra fly til høsten. Dermed tilbys kundene flere avganger til New York, Chicago, Bangkok og Dubai fra og med oktober.

Etterspørselen blant både forretnings- og privatreisende har økt markant de siste månedene til alle SAS’ interkontinentale destinasjoner. Man ser nå en rekordhøy kabinfaktor på flere strekninger.

– Vi ser at kundene kommer sterkt tilbake etter et mer forsiktig reisemønster de siste atten månedene. Både til USA og Asia har vi igjen nesten alltid fullt på vår Business Class, til og med i sommer når både Economy Extra og Economy også selger utrolig godt. Vår kommende ekspansjon har derfor vært meget etterspurt, ikke minst blant våre forretningskunder, sier Robin Kamark, kommersiell leder i SAS.

SAS kommer fra høsten nå til å fly daglige ruter til Bangkok, Chicago og New York fra København, samt øke antallet avganger Stockholm-New York og København-Dubai.

Et nytt code share samarbeid med nye Star Alliance-medlem Continental Airlines betyr også smidigere og raskere forbindelser via SAS’ New York-hub på Newark flyplass. Samarbeidet omfatter totalt nitten destinasjoner i USA, Canada og Sør-Amerika. Dessuten samarbeider SAS med United Airlines til 40 destinasjoner via SAS’ andre USA-hub i Chicago.

Det nye flyet er en Airbus A340 med 245 seter og tre serviceklasser: Business (46 Business Sleepers), Economy Extra (28 seter) og Economy (171 seter). Alle passasjerer har en egen skjerm med et bredt tilbud filmer, musikkanaler og spill. I både Business og Economy Extra tilbys audio/video-on-demand, hvilket betyr at man kan starte, pause og stoppe underholdningen når man selv ønsker. Som medlem i SAS lojalitetsprogram EuroBonus, opptjenes poeng – såvel på SAS flygninger som med partnere.

For mer informasjon om SAS Service ombord på våre langrutefly, besøk: www.sas.se/intercontFor ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11www.twitter.com/sasgroup www.facebook.com/flysas (http://www.facebook.com/flysas)

SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2009 transporterte SAS ca 22 millioner passasjerer med en flåte på 177 fly til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737, som til sammen gjør ca 360 avganger daglig. SAS i Norge transporterte i 2009 ca 10 millioner passasjerer.