Smidigare för Borlängebor att resa ut i världen

January 29, 2010 14:00

Från och med idag är det enklare och smidigare för Borlängebor att boka resor och ta sig ut i både Sverige och Europa. SAS och SJ har lanserat en gemensam bokningssajt, www.flyrail.se, där man enkelt och bekvämt bokar både flyg- och tågresan samtidigt. Dessutom gäller komma-fram-garantin för resenärer som byter mellan flyg och tåg på Arlanda flygplats.

Kombinationen med SAS och SJ gör det nu möjligt att smidigt åka till städer som London, Oslo och Luleå över dagen. Till London, exempelvis, tar ena vägen med SJ och SAS endast fem timmar från Borlänge, och kunden har en komma-fram-garanti med båda bolagen. Kombinationen med tåg och flyg kortar ner restiden från Borlänge till Luleå med över sju och en halv timme i varje riktning.

– Den nya tjänsten gör det ännu enklare för kunder att resa från Borlänge ut i Sverige och världen, och smidigt kunna boka hela resan på en och samma gång. Vårt fokus är att göra resandet så enkelt och tidseffektivt som möjligt för alla svenskar, vare sig man bor nära en flygplats eller inte, säger Lars-Ove Filipson, marknads- och försäljningsdirektör för SAS i Sverige.

– Att förenkla och skapa ökade valmöjligheter är vår ambition för att tillgodose resenärernas behov av ett effektivare resande. Därför kan man nu boka både flyg- och tågresan på ett och samma ställe. Samarbetet mellan SJ och SAS gör att vi ställer våra respektive trafiksystem för inrikesresor till resenärernas förfogande och att användas till det som passar den egna situationen bäst, säger Jan Forsberg, vd för SJ.

SAS och SJ inledde i april 2009 ett samarbete för att underlätta för flyg- och tågresenärer. I första skedet lanserades gemensamma årskort för resenärer som reser ofta och en komma-fram-garanti vid anslutningar mellan tåg och flyg på Arlanda. Nu utvidgas samarbetet med en gemensam bokningsajt som gör det enklare att kombinera flyg och tåg på samma resa.

Reseexempel från Borlänge med SAS och SJ:
Borlänge-London: 6 möjligheter per dag, från 5h
Borlänge-Luleå: 6 möjligheter per dag, från 4h 30min
Borlänge-Oslo: 7 möjligheter per dag, från 4h 37minFör mer information:
Anders Lindström, PR ansvarig, SAS, 08 797 3394; anders.lindstrom@sas.se
SJs Pressavdelning: 010-751 51 84
www.flyrail.se
SAS flyger årligen 24 miljoner kunder till nästan 90 destinationer i Sverige, Europa och världen. SAS är Europas punktligaste flygbolag och världsledande med ny miljöteknik, till exempel gröna inflygningar.

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg i Sverige drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval – världens tuffaste miljömärkning. Under 2009 har tågresandet ökat, för femte året i rad. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.