Stor succé för SAS sociala mediekampanj

October 21, 2010 10:00

SAS lanserade tidigare i höstas sin första stora sociala mediekampanj, Love is in the air. En tävling där par fick tävla om att bli det första samkönade paret att gifta sig i luften. Över 300 par deltog i tävlingen som lockade 400,000 unika besökare från hela världen och över 350,000 röster. Vinnarna blev det tyska gay paret Aleksandar Mijatovic och Shantu Bhattacherjee, som lyckades få ihop 81,640 röster genom att själva köra en kampanj via både YouTube och Facebook där de uppmanade folk att rösta på dem.-          Kampanjen hade en otrolig viral effekt. Bara en timme efter att vi släppte den på sociala medier så hade den nått två miljoner bara via Twitter och fortsatte sedan sprida sig både på sociala medier och traditionell media. Över 100,000 av besökarna till vår Love-site, www.flysas.com/LOVE (http://www.flysas.com/LOVE), kom direkt från Facebook, och vi ser tydligt att besökarna på sidan kommer från nästa alla världens länder, så den har verkligen haft en global spridning, säger Christina Ericsson, chef för online kommunikation på SAS.

Med Love is in the air blev SAS också första bolaget i världen med att lansera en global HBT-kampanj som släpptes brett i all media. Detta berömdes både av HBT organisationer, såväl som PR och marknadsföringsexperter. Totalt nådde budskapet av kampanjen över 100 miljoner världen över genom TV, social media, radio, online media, bloggare, dagspress och tidningar.

–          Statistik visar tydligt att HBT resenärer reser oftare och spenderar mer pengar på resor än heterosexuella gör, och utgör över 10% av den totala intäkten inom resebranschen. Det är därför viktigt för oss att rikta kommunikation mot en sådan köpstark och lojal kundgrupp, säger Anders Lindström, PR chef.

–          Att HBT segmentet är attraktivt från ett företagsperspektiv framstod tydligt då flera ledande varumärken kom till oss för att bli delaktiga i detta projekt. Lyxhotellkedjorna Andaz [del av hotellgruppen Hyatt ] och W Hotels i USA, ICEHOTEL och Hotell Skeppsholmen här i Sverige, VisitSweden och Stockholm Visitors Board anmälde alla direkt ett intresse att vara med. Dessutom står Efva Attling för vigselringarna, som hon kommer göra unika för detta tillfälle, och Georg Jensen skänker en bröllopspresent, säger Anders Lindström.

Förutom det tyska gayparet så valde SAS också att inkludera det lesbiska par som kom två, för att representera både gay och lesbiska par. Det polska paret Ewa Tomaszewicz och Gosia Rawińska blir därmed det första lesbiska paret att få en kärleksceremoni i luften. Tillsammans med VisitSweden i USA körde SAS även en tävling för amerikanska par, där Thomas Landreth och Brett Kessler vann en resa till Sverige för en kärleksceremoni på Ishotellet och en smekmånad i Stockholm.

HBT står för Homo, Bi och Transpersoner.För ytterligare information, kontakta:
Anders Lindström
Telefon: +46 709973394