SAS fikk pris for årets beste online-kampanje

February 11, 2011 15:53

SAS’ suksess i bruken av sosiale medier i kampanjen Love is in the air har fått prisen for Årets beste online-kampanje i Flightglobals prestisjefulle ”Webbies”-prisutdeling. Webbies hyller de beste og smarteste online-aktiviteter i flybransjen. Årets beste online-kampanje var en ny kategori for året, som har det formål å løfte fram den hjemmesiden som har tatt det mest kreative grepet for å markedsføre et varemerke, produkt eller et initiativ online.

SAS Love is in the air-kampanje var en konkurranse der over 300 par av samme kjønn konkurrerte om å bli det første homofile paret som giftet seg i luften, hvilket skjedde ombord på et SAS fly mellom Stockholm og New York i desember i fjor. Over 150 millioner mennesker verden over hørte eller leste om kampanjen, som ble en av de mest vellykkede sosiale mediakampanjer i 2010.

Dommeren for nevnte priskategori, Shashank Nigam, sjefen for SimpliFlying, anså SAS som en klar vinner i denne kategorien: ”God strategi for markedsføring innen flybransjen handler blant annet også om å rette seg inn på flere nisjemarkeder. Skjer dette med vellykket resultat så vil dette være med på å fylle flyene. På en forbilledlig måte så rettet SAS seg med denne kampanjen inn mot såkalte HBT-personer som består av mange hyppig reisende, og viste også med dette hvor vennligsinnet selskapet er overfor denne gruppen.”For mer informasjon, vennligst kontakt:

Anders Lindström, PR ansvarlig i SAS

Telefon: +46 8 797 2944

E-mail: anders.lindstrom@sas.se (anders.lindstrom@sas.se)www.twitter.com/SAS (http://www.twitter.com/SAS) og www.facebook.com/SAS (http://www.facebook.com/SAS)

Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2009 transporterte SAS ca 22 millioner passasjerer med en flåte på 177 fly til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737, som til sammen gjør ca 360 avganger daglig. SAS i Norge transporterte i 2009 ca 10 millioner passasjerer.