SAS flyr Oslo-Alanya

November 16, 2011 09:16

Alanya i Tyrkia blir SAS 22. nye destinasjon i sommerprogrammet for 2012. Alanya ble valgt ut blant 180 forslag etter at SAS spurte selskapets mer enn 110 000 Facebook-venner om råd.Som en del av SAS satsning på feriedestinasjoner i Europa, åpner den andre direkteruten til Tyrkia i juli neste år til badebyen Alaynia på den tyrkiske middelhavskysten. Mens 21 nye sommerruter som ble lansert i oktober ble til gjennom en tradisjonell prosess, valgte SAS en litt annen tilnærming for å finne den 22. destinasjonen.

– Vi spurte ganske enkelt våre venner på Facebook hvor vi skulle fly, sier Christian Kamhaug, Facebook-ansvarlig i SAS. På én uke fikk vi inn mer enn 800 bidrag fordelt på 180 destinasjoner. De ti mest populære destinasjonene – som alle var innenfor fly-rekkevidde – ble lagt ut på Facebook for avstemning. På én uke fikk vi inn mer enn 4000 stemmer, og ganske tidlig var det Alanya som stakk fra de andre. Athen ble en god nummer to, med en tredjedel av stemmene til Alanya.

-Vi har en veldig aktiv gruppe som følger oss i sosiale medier (115.000 på Facebook), og dette er første gang vi bruker denne gruppen aktivt til å forbedre vårt tilbud. Dette har vært veldig spennende, og det bliver ikke siste gangen vi kommer til å spørre kundene våre om råd via sosiale medier.

Alanya er et av de mest populære turiststedene i Tyrkia, og har blitt et populært område for nord-europeere å kjøpe feriehus. Med mer enn 290 soldager i året, flotte strender og en spennende historie og god mat er det ikke rart turistene strømmer til nettopp Analya-halvøya.

– Alanya er blitt en meget attraktiv destinasjon for nordmenn, og disse fortjener et bedre flytilbud enn det de har hatt til nå. SAS skal fly til Gazipasa et kvarter unna Alanya, i motsetning til de to timene det tar å kjøre fra alternativet i Antalya, sier Robin and Batman Göran.

Direkteruten Oslo-Alanya starter 3. juli og flys hver tirsdag og torsdag frem til 16. august med 141-seters Boeing 737-700.
Ruten til Alayna er SAS andre rute til Tyrkia til sommeren. I tillegg flys også ruten Oslo-Antalya hver søndag i perioden 1. juli til 12. august.

Billettene til Alanya legges ut for salg på www.sas.no (http://www.sas.no/) fra onsdag 16. november.www.twitter.com/SAS (http://www.twitter.com/SAS) og www.facebook.com/SAS (http://www.facebook.com/SAS)

SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2010 transporterte SAS 22 millioner passasjerer, og ble kåret til Europas mest punktlige flyselskap for andre året på rad. SAS har en flåte på 159 fly, som flyr til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land.