SAS vil bli et forbilde i flybransjen

September 14, 2011 12:00

Med en ny strategisk plattform, som setter fokus på 4 sentrale områder, vil SAS nå fortsette sin positive utvikling og sette en høyere standard for flybransjen.Gjennom den nå gjennomførte strategien Core SAS, har SAS redusert enhetskostnadene med 23 % siden 2008. Samtidig har de oppn��dd den høyeste kundetilfredsheten på elleve år og etablert seg som Europas mest punktlige flyselskap. Dette har gitt SAS en plattform som de nå kan bygge videre på.

SAS lanserer derfor i dag sin nye strategi 4Excellence med den målsetningen å i 2015 ha oppnådd excellence innen fire kjerneområder – Commercial Excellence, Sales Excellence, Operational Excellence og People Excellence.

SAS sakal fortsatt være førstevalget for forretningsreisende samtidig som tilbudet for fritidsreisende kommer til å forsterkes.

–     SAS skal være de nordiske reisendes førstevalg, uansett hensikten med reisen. Til tross for at vi allerede har en høy kundetilfredshet skal vi tilby en ennå bedre og mer harmonisert service. Eksempelvis lanseres Economy Extra på innenriksruter neste år, sier Rickard Gustafson, VD og konsernsjef i SAS.

SAS skal effektivisere salgsmodellen og ha markedets mest attraktive lojalitetsprogram.

SAS skal fortsette å være Europas mest punktlige flyselskap og levere en kvalitet og service som gir mest verdi for alle kunder både i form av tid og penger.

En viktig forutsetning for å skape holdbar lønnsomhet er SAS nya mål om å redusere enhetskostnadene med 3-5% per år fram til 2015. Dette skal skje ved ytterligere kostnadstiltak men også sterkt fokus på produktivitetsforbedringer, der innføring avb kvalitets- og effektiviseringsprogrammet Lean i hele virksomheten er en viktig del.

–     Jeg setter høye, men realistiske mål for SAS fordi jeg vet at vi har meget engasjerte og kompetente medarbeidere innen alle deler av selskapet. Vi skal frigjøre deres potensiale gjennom godt lederskap og økt fokus på de som har direktekontakt med våre kunder. Innføring av Performance management gir et lederverktøy for systematisk målsetting, oppfølging og coaching. Alle medarbeidere skal forstå hvordan de bidrar til SAS overgripende mål, sier Rickard Gustafson.

Genom 4Excellence strategien viser SAS fortsatt ledelse i den nordiske flybransjen.

Appendix:

SAS nye visjon: ”To be valued for Excellence by all stakeholders”.

(Stakeholders – Kunder, medarbeidere, eiere og samfunnet i sin helhet)

SAS nye misjon: “We provide best value for time and money to Nordic travelers whatever purpose of their journey.”

SAS nye strategi 4Excellence bygger på:

·     Commercial Excellence – harmonisert og forsterket tilbud til kundene
·     Sales Excellence – effektivt salg og belønning for lojalitet.
·     Operational Excellence – høy kvalitet og produktivitet
·     People Excellence – full utnyttelse av ledernes og medarbeidernes potensialer

SAS mål er nå holdbar lønnsomhet…

–     SAS skal være nummer 1 – Nordens mest verdsatte flyselskap, gjennom å nå nye høyder i kundetilfredshet.

–     Vi skal redusere enhetskostnadene med 3-5 % per år.

–     Vår arbeidsglede skal ligge Topp 5 innen hele transportbransjen i Norden.

–     Vi skal redusere våre totale utslipp med 20 %.

… for å gi nok avkastning til alle våre eiere.

SAS vil i forbindelse med resultatet for tredje kvartal 2011 den 8. november til å gjennomføre et dyptgående presentasjon av strategien og de økonomiske aspektene i denne.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997 1451 eller
Anders Lindström Director PR, +46 70 997 3394For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11www.twitter.com/SAS (http://www.twitter.com/SAS) og www.facebook.com/SAS (http://www.facebook.com/SAS)

SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2010 transporterte SAS 22 millioner passasjerer, og ble kåret til Europas mest punktlige flyselskap for andre året på rad. SAS har en flåte på 159 fly, som flyr til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land.