En halv million flere reiste med SAS første halvår 2012

July 6, 2012 11:01

Til tross for hard konkurranse har SAS konsernet en fortsatt positiv trafikkvekst med en økning på 5,8 % i juni. Antall passasjerer økte med 3,6 % og steg til 2,6 millioner. Siden årsskiftet har SAS transportert over en halv million flere passasjerer enn tilsvarende periode i fjor.Trafikken fortsatte å øke sterkt i juni, først og fremst på de internasjonale rutene der trafikken økte med 11,1 %. På de asiatiske rutene økte trafikken med over 30 %, sammenlignet med 2011. Dette er delvis grunnet den nye ruten til Shanghai som ble åpnet i mars. SAS har også i disse dager annonsert åpningen av en ny rute til San Francisco fra april 2013. SAS kommer til å håndtere den nye produksjonen med eksisterende ressurser gjennom å sesongtilpasse langruteprogrammet.

Den totale kabinfaktoren sank noe fra et høyt nivå, først og fremst på grunn av effekter fra streiken i Norge blant sikkerhetspersonalet på norske flyplasser.

– Det er beklagelig at streiken bland sikkerhetspersonalet i Norge rammer våre kunder, men jeg noterer at vi til tross for hadde gleden av å ønske 92 000 flere passasjerer om bord i juni måned. Det er også gledelig at vårt trafikkprogram med mange nye destinasjoner har fått gjennomslag i markedet, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Enhetsinntekten, RASK var 2,6 % høyere i mai (rapporteres med en måneds forsinkelse), samtidig som yielden sank med 2,5 %, delvis påvirket av Shanghai-destinasjonen. I juni forventes forandringen av yielden og RASK til å bli svakt negativ.

For ytterligere informasjon kontakt:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

SAS-konsernets trafikktall publiseres kl. 11.00 den femte arbeidsdag påfølgende måned. Måling av inntekter (RASK og yield) publiseres samtidig, men med én måneds forsinkelse. For ytterligere opplysninger og definisjoner av SAS konsernets trafikkutvikling, besøk www.sasgroup.net.

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige avganger til destinasjoner i Europa, USA og Asia. SAS er med i Star Alliance™ og kan sammen med 27 partnere tilby over 1100 reisemål verden over i 185 land. Se også www.sas.no.