SAS börjar flyga året runt till Visby

November 19, 2013 11:30

SAS börjar 2014 flyga året runt till Visby med 5 dagliga avgångar på vardagarna och totalt 60 avgångar per vecka. SAS har de senaste åren flugit till Visby under högsommaren men gör nu en ordentlig satsning på linjen som är populär både bland affärsresenärer och fritidsresenärer.Visby-Stockholm är en av de tio största linjerna i Sverige och en sträcka som SAS de senaste åren enbart flugit under högsommaren. Andelen affärsresenärer och fritidsresenärer är ungefär lika stor på sträckan och på Gotland huserar cirka 7000 företag bland de 60 000 invånarna.

– Vi är mycket stolta och glada över att kunna presentera vår nyhet om flygningar till Gotland under hela året. Vi har många Eurobonuskunder på Gotland och har märkt en hög efterfrågan från gotlänningar att resa till Arlanda och vidare ut i världen. Vi hoppas också att både närlingsliv och myndigheter på Gotland och fastlandet väljer oss och utnyttjar våra täta avgångar. Vi ser att det finns ett intresse att resa till Gotland året runt och tror därför att vårt initiativ kommer stötta både gotländskt affärsliv och turism, säger Anders Wahlström, ansvarig för SAS företagsförsäljning i Sverige.

För Gotland blir SAS etablering en viktig infrastruktursatsning som främjar Gotlands konkurerrenskraft och gör Stockholm, Sverige, Europa och övriga världen mycket mer tillgängligt för gotlänningarna.

– Tid blir en allt viktigare konkurrensfaktor och genom satsningen tillförs ytterligare kapacitet till flyget, inte bara sommartid utan året runt. Därmed är det vår förhoppning att det ekonomiska och sociala utbytet mellan Gotland och övriga Europa kan öka, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef Visby Airport.

Flygningarna börjar 30 mars och kommer flygas med en ny ATR 72-600 med plats för 70 passagerare och samma serviceutbud som på SAS övriga inrikeslinjer. Flygningarna genomförs av SAS samarbetspartner Jet Time i SAS färger.

Antal avgångar Visby-Stockholm

Måndag-fredag: 5 avgångar tur och retur per dag
Lördagar: 1 avgång tur och retur
Söndagar: 3 avgångar tur och retur

Fler helårslinjer från SAS kommer att presenteras onsdag 20 november.

För ytterligare information, kontakta:
Henrik Edström
Pressansvarig, SAS
Telefon: 070 997 25 42
E-mail: henrik.edstrom@sas.se

Klas Nilsson
Presschef Swedavia
Telefon: 070 453 65 88
E-mail: klas.nilsson@swedavia.seSAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 27 partners erbjuda över 1300 resmål världen över i 195 länder. För mer information, besök www.sas.se.