SAS selger Widerøe for 2 mrd SEK

May 3, 2013 15:00

SAS har inngått avtale om salg av Widerøe, og fortsetter samtidig et kommersielt samarbeid med flyselskapet som en viktig regional partner for SAS.Kjøper av Widerøe er en investorgruppe bestående av Torghatten ASA, Fjord1 AS og Nordland Fylkeskommune. Avtalen innebærer et salg av 80 % av aksjene, med en opsjon på overtakelse av de resterende 20 % i løpet av 2016.

Det gode samarbeidet mellom SAS og Widerøe vil fortsette, og kundene vil også i framtiden ha tilgang til SAS sitt globale rutenettverk. I tillegg vil de reisende fortsatt ha tilgang til verdifulle servicetjenester som EuroBonus, gjennomgående bagasje, gode videreforbindelser og et omfattende nettverk av flyruter, ikke minst over hele distrikts-Norge.

“Dette salget er en viktig del av vår strategi for å styrke SAS’ finansiell beredskap, og redusere avhengigheten av ekstern finansiering. Vi er veldig glade for å ha utviklet Widerøe til et vellykket flyselskap i SAS’ eierskap og vi ser frem til Widerøes styrkede posisjon som det ledende regionale flyselskapet i Norge med de nye eierne” sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Transaksjonen er underlagt vanlige betingelser for salg, inkludert godkjennelse fra norske konkurransemyndigheter og forventes å være ferdig i september 2013.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef i Norge
Telefon: 95719211 og  e-mail: knut-morten.johansen@sas.no

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med billige flybilletter (http://www.sas.no/lavpriskalender/) til destinasjoner (http://www.sas.no/reise/) i Europa, USA og Asia. SAS tilbyr flest lavprisbilletter i Skandinavia med flypriser du finner i SAS’ lavpriskalender som gir et godt overblikk på hva som finnes på både innenriksfly og utenriksfly. For mer informasjon, besøk www.sas.no.

SAS og Widerøe er begge selskaper i SAS Group. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap med mer enn to millioner passasjerer årlig. Selskapet har nesten 400 avganger daglig og opererer 34 fly av typen Dash 8 som trafikkerer mer enn 40 flyplasser i inn- og utland.