SAS skriver avtal med Airbus: Total förnyelse av långdistansflottan

June 25, 2013 11:49

En ny Airbusflotta tar SAS långlinjer in i en ny framtid.

SAS och Airbus har undertecknat ett samförståndsavtal för beställning av åtta nya A350-900 XWD och fyra A330-300 Enhanced. Avtalet markerar lanseringen av SAS interkontinentala strategi som en omfattande plan om att förnya flottan, en möjlighet till en utvidgning av flottan samt även en total förnyelse av kabinen på befintliga långdistansflottan.

SAS lanserade nyligen ett helt nytt kunderbjudande för att skapa den mest moderna ombordupplevelsen för sina kunder. Kunderbjudandet stöds av en omfattande förnyelseplan med 65 kortlinjeplan, som redan är aviserad och initierad, över de sex närmaste åren och som nu kompletteras med en omfattande plan för långlinjeflottan. Nyckelleveranser i strategin 4Excellence Next Generation har gjort detta möjligt.

–       Jag är mycket glad över dagens tillkännagivande. Samtidigt som vi fortsätter att leverera på vår strategi och plan för ett lönsamt SAS lyckas vi genomföra grundläggande förändringar som tillåter oss att investera i vår framtid som Skandinaviens ledande flygbolag – till gagn för våra kunder, medarbetare och aktieägare, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS koncernen.

Med dagens tillkännagivande påbörjar SAS viktiga åtgärder för att säkra en modern och effektiv långlinjeflotta med den allra senaste tekniken från Airbus.

–       Vi är väldigt glada att SAS understryker sitt förtroende för Airbus genom att välja vår A330, som erbjuder oslagbar ekonomi och högsta operationella tillförlitlighet jämte A350 XWB vilket är världens mest tekniskt avancerade och effektiva flygplan, säger John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers.

En modern och effektiv långlinjeflotta

Den första A350-900 kommer till SAS 2018 och redan 2015 kommer flottan att uppgraderas med de första A330-300 Enhanced som ersätter A340 när de nuvarande leasingavtalen går ut. Under tiden fram till dess kommer SAS att påbörja kabinuppgraderingen av sju flygplan i den befintliga flottan.

–       De stora tekniska förbättringarna från denna omfattande förnyelseplan kommer att ge SAS en långdistansflotta som är ledande i branschen. Den kommer tydligt att öka vår konkurrenskraft och stärka vårt kunderbjudande – både avseende komfort, service och effektivitet. Därutöver kommer vi att avsevärt kunna minska vår bränsleförbrukning, vilket i sin tur sänker våra kostnader och stödjer våra mål för att minska utsläppen, säger Rickard Gustafson.

A350 är ett helt nytt flygplan med ny avancerad aerodynamik samt de senaste materialen och den senaste systemtekniken som finns tillgänglig. Det har upp till 30% lägre bränsleförbrukning per passagerarsäte och bullernivån är halverad med hälften jämfört med exempelvis A340.

–       Jag ser tillbaka på ett mycket händelserikt år för SAS med tydliga resultat. Vi har infört, levererat och kommer att fortsätta att leverera på vår viktiga plan för ett lönsamt SAS. Vi har lanserat mer än 50 nya linjer och lanserat ett helt nytt kunderbjudande. Och nu presenterar vi en mycket konkurrenskraftig långsiktig plan som gör det möjligt för SAS att fortsätta våra offensiva satsningar, säger Rickard Gustafson.

Flottaplanen har flexibiliteten att inkludera betydande tillväxt och kommer att finansieras genom exportkreditfinansiering och sale/leasback. Listpriset på ordern beräknas till 3,3 miljarder USD.

Fakta om planen om att förnya långdistansflottan

SAS befintliga långdistansflotta består av sju A340-300 och fyra A330-300 samt även en ytterligare leasad A340 i under hösten 2013.

Åtta A350-900 XWB

· SAS beställer åtta A350-900 med option på ytterligare sex flygplan.
· A350-900 har cirka 20% högre passagerarkapacitet än nuvarande A340/A330 flotta.
· A350-900 är ett helt nytt flygplan med ny avancerad aerodynamik, senaste materialen och systemteknik som finns tillgänglig.
· Flygplanen erbjuder upp till 30% lägre bränslekonsumtion per passagerarsäte och bullernivån halveras med hälften jämfört med exempelvis A340.
· A350 kommer att levereras till SAS från 2018.

Fyra A330-300 Enhanced

· SAS kommer att öka sin effektiva A330 flotta från fyra till åtta flygplan genom att beställa fyra A330-300 Enhanced för att ersätta A340 när nuvarande leasingavtal förfaller.
· Förbättringarna inkluderar nya passagerarkabiner, en 2% lägre flygbränsleförbrukning och en betydligt förbättrad räckvidd som gör den användbar på SAS hela nätverk.
· A330-300 Enhanced kommer att levereras till SAS från 2015

Uppgradering av sju A330/A340

· SAS kommer att uppgradera passagerarkabiner på upp till sju utvalda A330/A340.
· Uppgraderingen kommer att bestå av nya säten genom hela passagerarkabinerna inklusive helt horisontala säten i Business Class och en ny högupplöst video och underhållsystem ”on demand” i hela kabinen.
· Kabinuppgraderingen förväntas bli genomförd 2015.

Pressträff i Oslo Airport idag tisdag den 25 juni 11:00. Följ oss live via webcast på http://stream.l6.no/sas/

För mer information kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige, SAS