Swissport International förvärvar minoritetsandel i SAS ground handling services

October 11, 2013 08:59

Idag tillkännager Swissport och SAS att de har signerat ett avtal där Swissport förvärvar 10 % av SAS Ground Handling i Sverige, Danmark och Norge. Förvärvet, som har en obetydlig påverkan på SAS koncernens lönsamhet och likviditet, träder i kraft 1 november 2013.Avyttringen och outsourcingen av SAS Ground Handling är en viktig del av SAS strategi att ytterligare öka den operationella flexibiliteten i företaget. Avtalet, som Swissport och SAS har undertecknat, är därför ett viktigt steg i genomförandet av den strategin.

I mars 2013 meddelade SAS och Swissport att den underskrivna avsiktsförklaringen ska bana väg för fortsatta förhandlingar av en komplett outsourcing av SAS mark- och frakttjänster i Skandinavien. Parterna har enats om att avvakta vidare förhandlingar i väntan på att Swissport avslutar förvärvet och integrationen av Servisair (under förutsättning att den fusionen godkänns).

– Dagens avtal markerar Swissports steg in på den skandinaviska marknaden och vi är glada att etablera en närvaro här tillsammans med SAS och flera andra kunder, säger Per H. Utnegaard, koncerncef och VD på Swissport International.

– Detta är ett viktigt steg för vår marktjänst där strategin är att hitta en industriell lösning med en stark partner. Tillsammans med Swissport får vi större möjlighet att utveckla affären och fortsatt leverera hög kvalitet till våra kunder, säger Rickard Gustafson, koncernchef och vd på SAS.

Swissport International Ltd tillhandahåller marktjänster för cirka 118 miljoner passagerare och 3,5 miljoner ton frakt per år på uppdrag av 650 företag inom flygbranschen. Med en arbetsstyrka på cirka 40 000 anställda är Swissport etablerade på 181 stationer i 37 länder på fem kontinenter och genererar årliga konsoliderade intäkter på 1,9 miljarder CHF. www.swissport.com

Scandinavian Airlines SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygningar till destinationer i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance och kan tillsammans med 26 samarbetspartners erbjuda flygresor till över 1300 resmål i fler än 190 länder. För mer information, besök www.sas.se.

Swissport International Ltd.

Corporate Communications                 ��