Fler passagerare med SAS i Norge och Sverige

February 6, 2014 11:01

SAS transporterade 1,7 miljoner passagerare under januari 2014, en minskning med 0,2% jämfört med föregående år. På marknaderna till, från och inom Norge och Sverige ökade dock antalet passagerare med över 5%.SAS reguljära passagerartrafik ökade med 0,8% under januari trots fortsatt kraftig konkurrens. Utöver tillväxten på de norska och svenska marknaderna fortsatte även den interkontinentala trafiken att växa och framför allt på trafiken till/från USA som ökade med 16%. Totalt ökade SAS den reguljära kapaciteten under månaden med 3%. Kabinfaktor sjönk med 1,4 procentenheter till 63,6%.

–       Det är glädjande att vi trots det intensiva konkurrensläget fortsätter att växa i viktiga marknader och öka vår samlade trafik. Kunderna väljer SAS och vi kommer att värna om dem genom att leverera kvalitet och investeringar i vårt kunderbjudande. Exempelvis har vi precis introducerat omfattande förbättringar i vårt EuroBonus program med nya tjänster och fördelar samtidigt som vi fortsätter att öka vår produktivitet, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Yielden var under december 6,9% lägre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning) och PASK* var 8,1% lägre, svagt som förväntat.  Under januari 2014 förväntas förändringen av yield och PASK också att bli negativ.