Resandet som livsstil i nytt SAS-koncept

September 29, 2014 08:00

Idag lanserar SAS nya marknadskonceptet “We Are Travelers”. Ett koncept som bekräftar att resandet ��r en del av vår livsstil och även hyllar den glädje och förväntan vi känner inför att flyga.

– Resandet är för många skandinaver en livsstil, vi reser gärna och ofta och det är en viktig del av vår självbild. Vi på SAS känner den här livsstilen väl eftersom vi själva är en del av den, säger Stefan Hedelius, Vice President Brand & Marketing på SAS.

“We Are Travelers” är ett långsiktigt koncept som speglar att SAS är det självklara valet för frekventa resenärer i Skandinavien. Konceptet bygger på en djup insikt om de positiva känslor som förknippas med att flyga och hur vi på SAS kan förstärka den resglädjen, liksom det faktum att de som reser mycket ställer högre krav på ett smidigt och effektivt resande.

– Även de som reser mycket förknippar flyget med så mycket mer än bara transport. Det handlar om ett avbrott från vardagen och förväntan i att vara på väg någonstans, oavsett om man reser i jobbet eller mot nya semesterupplevelser. Vi reser för att vara del av en större värld, känna oss viktiga och behövda, och för att växa som människor, säger Stefan Hedelius

SAS insikt kring vår livsstil och de känslor som kopplas till resandet, är resultatet av ett långsiktigt och djupgående arbete med att lyssna till de frekventa resenärerna i bredare kundundersökningar och i fokusgrupper. Vi ska göra livet enklare för Skandinaviens frekventa resenärer och det gör vi bäst genom att lyssna på de som reser ofta.

Första kampanjen lyfter fram reseprofiler – både kunder och medarbetare

Med porträtt av reella kunder och medarbetare vill SAS visa att det finns många olika resenärer med en sak gemensamt – de reser gärna och de reser ofta.

Det nya konceptet introduceras i en kampanj -i SAS egna kanaler, i tv, print, online och utomhusreklam – i Sverige, Norge och Danmark. Kampanjen startar med en emotionell film som hyllar flyget och alla oss som älskar att resa. Under hösten släpper SAS flera kortare filmer som porträtterar SAS besättning och SAS kunder, alla utvalda för att de tycker om att resa, de reser mycket och är intressanta människor.

Kampanjens profiler:

• Lou Brundin, Professor/Överläkare, Karolinska Institutet, SE
  • Peter Amby, Gallerist, Last Resort Gallery, DK
  • Kjetil Trædahl Torhsen, Grundare av Snøhetta,NO
  • Tiril Sjåstad Christiansen, Freestyle skier, NO
  • Jesper Kouthoofd, Grundare av ACNE och Teenage Engineering, SE

SAS Crew:

• Camilla Mørkholm Bjerke, Kapten, NO
  • Stefan Jacobsson, Pilot, SE
  • Karianne Hassel, Air purser, NO
  • Anna Sofie Larsson, Air hostess, DK
  • Alexander Sveen, Air host, NO
  • Sofie Asp, Air hostess, SE

Konceptet är framtaget i samarbete med:

Åkestam Holst, Bacon, &Co, Los & Co, Rippler Communications, OTW, Mindshare, MediaCom, Tre Kronor och Bold.

Se film och bilder på www.sas.se/wearetravelers

Henrik Edström
Pressansvarig SAS