SAS flyttar till ny terminal på London Heathrow

September 9, 2014 08:00

Onsdagen den 10 september välkomnar SAS sina resenärer till den nya och imponerande The Queen’s Terminal på London Heathrow. The Queens Terminal eller Terminal 2, är ny hemvist för alla flygbolag inom Star Alliance som flyger till Heathrow, totalt 23 flygbolag.

Terminal 2 erbjuder faciliteter i världsklass som gör resandet enklare för resenärer med SAS oavsett om de flyger till London direkt eller ska vidare till andra destinationer via Heathrow. Att samla alla Star Alliance flygbolag under samma tak på Heathrow möjliggör dessutom snabbare och bekvämare anslutningar för SAS kunder, när de reser vidare med andra flygbolag inom Star Alliance.

-Vi är mycket stolta och glada över att SAS resenärer nu kan använda denna toppmoderna terminal och få enklare och snabbare väg till incheckning och säkerhetskontrollen. I den nya terminalen finns moderna lösningar för incheckning och en mängd möjligheter för shopping och restaurangbesök i rymliga, ljusa och luftiga omgivningar, säger Snorre Andresen, Produktchef på SAS.

Resenärerna kommer kunna välja mellan flera moderna lösningar för incheckning: snabb och enkel självservice, snabb bagagelämning och incheckningsdiskar med full service.

Firande av första flygningen från Terminal 2

Första dagen har SAS 21 avgångar och 21 ankomster på Terminal 2 till och från huvudstäderna Stockholm, Oslo och Köpenhamn, samt till Göteborg och Stavanger. SAS flight SK500 klockan 6.40 till Köpenhamn blir den första av SAS totala 42 flygningar under den första dagen på Terminal 2.

Hans Dyhrfort, som är chef för SAS i västra Europa, kommer formellt inviga SAS inflyttning till den nya terminalen. För att fira SAS första dag på den nya terminalen och för att belysa att SAS år 1955 var ett av de första flygbolagen att flyga till Terminal 2, kommer det att vara en “retrofest” nära SAS incheckningsautomater hela dagen.

Fakta om SAS i London, Heathrow

• Cirka 4000 SAS-resenärer flyger till och från Terminal 2 den första dagen på 42 SAS-avgångar.
  • SAS har 136 avgångar per vecka i vardera riktning mellan Skandinavien och Heathrow.
  • Biljettpriser från 399 SEK .

Avgångar

• Köpenhamn-London, sex dagliga avgångar
  • Oslo-London, fem dagliga avgångar
  • Stockholm-London, sex dagliga avgångar
  • Göteborg-London, två dagliga avgångar
  • Stavanger-London, två dagliga avgångar

Star Alliance i London, Heathrow

De 23 Star Alliance-bolag som flyger till Heathrow är Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Brussels Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI, och United.

Star Alliance har över 120 avgångar varje dag till 45 destinationer i 25 länder från Heathrow. Var och en av dessa avgångar ger tillgång till hela Star Alliance nätverk med mer än 18000 avgångar per dag till 1269 flygplatser i 193 länder.

Henrik Edström
Pressansvarig SAS