SAS og Etihad Airways starter codeshare-samarbeid

November 27, 2014 08:00

Selskapenes avtale om billettsamarbeid, såkalt codeshare, gir forbedrede muligheter for flyreisende mellom Skandinavia og De Forente Arabiske Emirater. Etihad Airways’ partnerskap med europeiske flyselskaper øker og for SAS’ del øker partnerskap med flyselskaper i Midtøsten. Flyselskapenes lojalitetsprogrammer skal dessuten inngå i avtalen og gi fordeler til medlemmene.

• Flere valgmuligheter for reisende som flyr mellom Skandinavia og UAE
  • Avtalen utvider SAS’ partnerskap med flyselskaper i Midtøsten
  • Avtalen styrker Etihad Airways’ partnerskap med europeiske flyselskaper
  • Frequent Flyer-avtale skal være til fordel for flyselskapenes programmer og medlemmene

Avtalen, som forutsetter offentlig godkjenning, vil styrke begge flyselskaper ved å sette dem i stand til å tilby bedre forbindelser til og fra flere av de viktigste byene i Europa. SAS er Etihad Airways’ 47. partnerflyselskap globalt, og selskapets 22. i Europa. For SAS er Etihad den 23. codeshare-partneren og den tredje med sterk tilstedeværelse i Midtøsten.

Begge selskaper vil også utvikle og signere en Frequent Flyer-avtale som vil tilgodese medlemmene av Etihad Airways’ Etihad Guest og SAS’ EuroBonus lojalitetsprogrammer.

Kevin Knight, Etihad Airways’ Chief Strategy Officer, sier: “Denne codeshare-avtalen med SAS vil gi tilgang til Stockholm, Oslo og København, og til mange viktige, mindre byer i hele Skandinavia, og gi en kraftig styrking av reisealternativene og forbindelsene for flypassasjerene samt styrke våre bånd til Europa og europeiske flyselskaper.”

Partnerskap, som det vi har med SAS, er sentralt i Etihad Airways’ strategi og vi ser frem til å sette SK-koden på våre flyvninger til og fra Abu Dhabi, og til å ønske deres passasjerer velkommen ombord i våre fly.”

Denne avtalen vil la SAS sette sin SK-kode på Etihad Airways’ flyvninger mellom Abu Dhabi og Brussel, Düsseldorf, Frankfurt, Roma, Milano, Zurich, Genève og London Heathrow.

Til gjengjeld vil Etihad Airways sette sin EY-kode på SAS-opererte flyvninger fra disse europeiske destinasjonene (unntatt Brussel )til SAS’ hub-ene København, Oslo og Stockholm.

EY-koden vil også bli satt på flyvninger videre fra København til Billund og Ålesund, videre fra Oslo til Ålesund, Kristiansand, Trondheim og Stavanger og videre fra Stockholm til Umeå, Sundsvall og Östersund.

Eivind Roald, Executive Vice President & Chief Commercial Officer, sier: “Vi er veldig fornøyd med å kunne fortelle om dette nye codeshare-samarbeidet med Etihad Airways og vi ser frem til å øke trafikken mellom Skandinavia og Midtøsten.”

Turismen og handelen mellom våre regioner har økt de siste årene, og vi er glade for å kunne tilby fordelene ved både SAS og Etihad Airways til vår reisende. Fra syv av SAS’ viktigste europeiske flyplasser kan vi nå tilby et høykvalitetsprodukt med Etihad Airways til og fra Abu Dhabi i Forente arabiske emirater.”

“Vi ser også frem til å ønske velkommen om bord passasjerer fra Etihad Airways, og gi dem den ekte og verdsatte SAS-opplevelsen på den skandinaviske måten, ved å fokusere på å gjøre livet enklere for de som reiser ofte.”

A Codeshare-avtalen vil tre i kraft fra mandag 19. januar 2015, og salgsstart vil være fra mandag 8. desember 2014.

For ytterligere informasjon,
kontakt SAS Presseavdeling: +47 64 81 88 00

Om SAS

Scandinavian Airlines flyr mer enn 28 millioner passasjerer årlig og er Skandinavias ledende flyselskap med nær 1000 daglig flyvninger til 127 destinasjoner i 36 land i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av Star Alliance™ og kan sammen med 26 partnere tilby mer enn 18 500 daglig flyvninger til 1316 destinasjoner rundt omkring i verden, i over 193 land. For mer informasjon, besøk www.flysas.com