100 000 fler passagerare med SAS i november

December 7, 2015 10:02

Fler resenärer väljer SAS och i november reste 2,2 miljoner passagerare med SAS, vilket är en ökning med 3,7%. Den nya Hongkong-linjen och fler frekvenser på linjerna till USA bidrog till att den interkontinentala trafiken ökade med 19,6%.

SAS trafik ökade med 9,6% i november. Trafiken var framför allt positivt påverkad av tillväxten på de interkontinentala linjerna. Trafiken växte även med 5,6% på Europalinjerna. I linje med det utökade erbjudandet på de interkontinentala linjerna ökade SAS kapaciteten under månaden med 9,8%. Kabinfaktorn uppgick till 69,3%, vilket är marginellt lägre än föregående år.

–  Vi upplever en stigande efterfrågan och vi är glada över den mycket positiva respons vi får på vår uppgraderade långdistansprodukt. I november fasade vi in det sjunde långdistansflygplanet i trafik med ny kabininteriör och därmed är hälften av långdistansflottan uppgraderad. Samtidigt visar den ökade konkurrensen i marknaden att vi måste fortsätta med att effektivisera verksamheten, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den preliminära valutajusterade yielden^ och PASK* under november var båda 7% lägre än föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 2944