2,4 miljoner resenärer flög med SAS i maj

June 5, 2015 09:02

Under maj valde totalt 2,4 miljoner passagerare att resa med SAS. En minskning med 9% jämfört med samma period föregående år.

Passagerarutvecklingen i maj ska sättas i relation till att totala kapaciteten planenligt minskade med 4,4% och den kraftiga trafikökningen föregående år. Trafiken påverkades dessutom negativt av ett varsel om konflikt i Sverige och en strejk i Norge, som totalt medförde 147 inställda flygningar. Kabinfaktorn uppgick till 73,6%, vilket var 3,4 procentenheter lägre än föregående år.

–       Förhandlingarna om nya moderna kollektivavtal för piloter har avslutats och vi ser att bokningsingången återigen normaliserats. Jag vill återigen beklaga de problem som strejken orsakade för våra kunder. Vi går nu in i sommarsäsongen med ett starkt erbjudande till våra resenärer med både nya och återkommande fritidsdestinationer. Med vår helt nya långdistanskabin och breda nätverk har vi dessutom det starkaste erbjudandet mellan Skandinavien och USA, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ och PASK* under april (rapporteras med en månads fördröjning) var 13.6% respektive 0.6% högre än föregående år. Under maj 2015 förväntas den valutajusterade förändringen av PASK att bli nära oförändrad.

^Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

*PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944