2,6 miljoner resenärer flög med SAS i september

October 7, 2015 09:02

Under september valde 2,6 miljoner passagerare att resa med SAS och samtidigt ökade kabinfaktorn med 0,6 procentenheter till 77,2%.

SAS minskade kapaciteten i september med 0,1%. Samtidigt ökade den totala trafiken med 0,6% till följd av tillväxt på de interkontinentala linjerna med 2,9%. En stor del av den interkontinentala tillväxten kommer från öppnandet av den nya linjen Stockholm-Hongkong. SAS kabinfaktor på samtliga reguljära linjer ökade med 0,6 procentenheter till 77,2%.

–       Vår nya linje mellan Stockholm och Hongkong har tagits emot mycket positivt av våra kunder. Under september har vi också fått leverans av två helt nya Airbus A330E. Vi gläds åt att kunderna uppskattar våra produktinvesteringar och arbetar samtidigt vidare med att ytterligare effektivisera vår produktion så att vi kan fortsätta att investera i erbjudandet till våra kunder, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ och PASK* under augusti (rapporteras med en månads fördröjning) var 1,2% respektive 0,3% högre än föregående år. Under september 2015 förväntas den valutajusterade förändringen av PASK att bli marginellt lägre jämfört med föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944