God respons från SAS kunder ger rekordhög kabinfaktor

August 7, 2015 09:02

SAS har under sommaren 2015 öppnat 47 säsongslinjer inom Europa. Gensvaret från SAS kunder har varit positivt och antalet passagerare steg med 0,8% och SAS kabinfaktor för juli var den högsta någonsin för en enskild månad.

Framför allt var responsen på SAS europalinjer god till/från Danmark och Sverige där trafiken steg med 3,5%. SAS kabinfaktor uppgick till rekordhöga 86,9%, vilket var 0,4 procentenheter högre än föregående år. SAS minskade planenligt kapaciteten under juli med 0,5%.

–       SAS strategi är att fokusera på Skandinaviens frekventa resenärer och utfallet i juli visar att strategin fungerar. Vi upplever ett bra gensvar från kunderna på våra säsongslinjer, vilket resulterat i en rekordhög kabinfaktor på nästan 87%. Fler EuroBonus medlemmar väljer att resa med SAS även under sommaren då resemönstret ändras mot mer fritidsbetonade destinationer. Våra produktförbättringar uppskattas och det finns en högre betalningsvilja för vår produkt, vilket bidrar till den positiva yieldutvecklingen, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ och PASK* under juni (rapporteras med en månads fördröjning) var 4,8% respektive 1,0% högre än föregående år. Under juli 2015 förväntas den valutajusterade förändringen av PASK att bli något högre jämfört med föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944