SAS först i Europa med nya Airbus A330-300 Enhanced

September 21, 2015 07:00

SAS är första europeiska flygbolag att flyga med det nya långdistansplanet Airbus A330-300 Enhanced. Den första kommersiella flygningen går idag från Köpenhamn till Chicago. SAS fortsätter att stärka det interkontinentala erbjudandet med nya flygplan och öppnandet av nya linjer till efterfrågade destinationer.

SAS trettonde och nyaste långdistansplan Tore Viking flyger måndag den 21 september från Köpenhamn till Chicago med avgångstid 15.40. Det är det första av fyra nya A330-300 Enhanced som adderas till SAS flotta det närmaste halvåret. Ytterligare ett plan levereras under september och de två återstående under 2016. Från 2018 påbörjas även leveranserna av SAS nya Airbus A350-900. De nya planen ger SAS möjlighet att utöka kunderbjudandet och flyga längre distanser med en lägre bränsleförbrukning.

– Vi glädjer oss till att välkomna våra resenärer ombord på vår nya A330-300 Enhanced. Vi gör betydande investeringar i vår flotta och öppnar samtidigt nya linjer, vilket innebär att vi har det starkaste erbjudandet till USA och Asien från Skandinavien. Dessutom sänker vi vår bränsleförbrukning allteftersom nya flygplan levereras, vilket kommer att bidra till att minska våra bränsleutsläpp, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS.

I de nya flygplanen är material och färgval i kabinen utvalda för att skapa en lugn och välkomnande atmosfär. I hela kabinen finns moodlight vilket ger en behaglig ljussättning under hela resan. Platserna i SAS Go och SAS Plus är utformade med bra förvaring som skapar extra utrymme. SAS Business har direkttillgång till mittgången och stolar som går att fälla helt till sängläge. Sängarna är bäddade med sängkläder från Hästens, för att ge resenärerna en god sömn. I hela kabinen finns även ett nytt underhållningssystem med HD-skärmar samt trådlös internetuppkoppling. Samtidigt uppdaterar SAS under 2015 och 2016 de existerande långdistanskabinerna med samma nya inredning.

– Vi har fått oerhört bra respons på vår nya kabin från våra resenärer som lovordar de nya stolarna och underhållningssystemet. Frekventa resenärer i Skandinavien har höga förväntningar när de reser och därför utvecklar vi konstant vårt erbjudande så det bäst möter deras behov, säger Rickard Gustafson.

Den första nya A330-300 Enhanced kommer första månaden trafikera linjen mellan Köpenhamn och Chicago för att därefter flyga från Stockholm till Hongkong och Chicago.

SAS öppnade den 10 september en ny linje mellan Stockholm och Hongkong och i mars 2016 öppnar SAS en ny linje mellan Stockholm och Los Angeles. Hösten 2016 öppnas den nya linjen till Miami från Oslo och Köpenhamn.

Fakta Airbus A330-300 Enhanced

• Leverans av fyra A330-300 Enhanced 2015/2016; två flygplan i september 2015, ett i februari 2016 och ett i maj 2016
  • Betydligt förbättrad räckvidd jämfört med A330 (10,400 km jämfört med 9,600km)
  • Maxvikt 242 ton