86 000 fler passagerare väljer SAS i januari

February 5, 2016 10:02

Fler resenärer valde att resa med SAS i januari och antalet passagerare ökade med 5,2% till 1,8 miljoner. Satsningen på fler långdistans- och säsongslinjer har bidragit till trafikökningen under månaden.

SAS trafik ökade med 11,4% i januari. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna till/från Asien och USA där trafiken ökade med 16%. På SAS Europa- och intraskandinaviska linjer ökade trafiken med 10%. Tillväxten var störst till/från Sverige. I linje med den kommunicerade ökningen på långdistanslinjer ökade SAS kapaciteten under januari med 14,8%. Kabinfaktor uppgick under månaden till 63,7%.

–       Vår satsning på linjer till USA och Asien samt fler säsongslinjer inom Europa har tagits väl emot av våra kunder. Det är också positivt att se att 14% fler resenärer valde att resa med SAS Business och SAS Plus på våra interkontinentala linjer under månaden. Vi ser fram emot att utveckla fler tjänster som gör det ännu smidigare att resa med SAS, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

SAS har nu uppgraderat över hälften av den interkontinentala flygplansflottan med nya kabiner och i dagarna tog SAS leverans av det tredje Airbus A330E.

Den preliminära valutajusterade yielden^ och PASK* var under januari 7% respektive 10% lägre än föregående år. Den planerade kapacitetstillväxten under vinterprogrammet 2015/2016 resulterar i längre genomsnittlig flygdistans, vilket rent matematiskt medför en lägre enhetsintäkt och enhetskostnad.