SAS linje från Köpenhamn till Tokyo fyller sextio år

February 24, 2017 10:27

I dag den 24 februari 2017 är det 60 år sedan som SAS för första gången flög mellan Köpenhamn och Tokyo. SAS var därmed först med att flyga över Nordpolen till Asien. Jubileet firas både på Köpenhamns flygplats och i Narita, Tokyo.

I dag när SK 983 lättar från Köpenhamn med kurs mot Tokyo är det inte vilken avgång som helst. Det är nämligen exakt sextio år sedan SAS flög sin första tur mellan Köpenhamn och Tokyo.

SAS var därmed första flygbolag att erbjuda en flyglinje över Nordpolen både till Los Angeles och Tokyo. 1954 var SAS först med att flyga över Nordpolen till den amerikanska västkusten. Den 24 februari 1957 skrev SAS åter historia då man började flyga direkt mellan Köpenhamn och Tokyo med endast ett stopp i Anchorage, Alaska. Det tog konkurrenterna hela fem år att följa i SAS fotspår och i denna period var man det enda flygbolag som flög mellan Skandinavien och Japan.

–       Vi är stolta över att vi i mer än 60 år har bundit samma Skandinavien och Japan. Vi har bidragit till att föra samman människor, företag och kulturliv i två dynamiska regioner och transporterat otaliga passagerare mellan Köpenhamn och Tokyo genom åren. Tokyo är ett spännande resemål för skandinaver och samtidigt finns det också ett stort intresse hos japaner att resa till Skandinavien, säger Rickard Gustafson, VD, SAS.

Med den direkta linjen över Nordpolen kunde 105 passagerare, fyra besättningsmedlemmar, två piloter och en tekniker ta sig till Japan i en DC-7C och flygtiden kortades ner från 52 till 32 timmar.

1960 öppnade SAS Sibirien-linjen med nya DC-jetliners och flygtiden till Tokyo kortades ner till 16 timmar och kunde göras utan stopp. I dag flygs den med en Airbus 340, med SAS nya kabin, och flygtiden är nere på under 12 timmar. SAS erbjuder 345 tur och retur-resor och 170 000 stolar mellan Köpenhamn och Tokyo varje år. Linjen har sex avgångar i veckan under vinterprogrammet och sju under sommarprogrammet.

SAS har fyra direktlinjer mellan Skandinavien och Asien, SAS flyger förutom till Tokyo från Köpenhamn även till Beijing, Shanghai och från Stockholm till Hong Kong.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44