SAS summerar 2017 med klimat och utsläpp i fokus

December 18, 2017 08:00

Vi närmar oss slutet av 2017, ett rekordår för SAS där antalet passagerare ökade med omkring en miljon till 30 miljoner passagerare. I takt med att allt fler väljer att resa med oss så ökar samtidigt vårt ständiga fokus på att fortsätta att minska våra klimatpåverkande utsläpp. I denna korta intervju summerar Lars Andersen Resare, SAS Hållbarhetschef, året kopplat till SAS utsläpp, vad som gjorts och vad vi fokuserar på framåt.

Under den senaste tioårsperioden så har SAS flugit drygt 20 % fler passagerare, men samtidigt lyckats minska våra totala utsläpp med 1,5 %.

Flyget är ett globalt färdmedel som bidrar till globala möten och att skapa ekonomisk tillväxt och internationell integration. Men givet klimat- och miljöpåverkan kopplat till utsläpp är vår främsta prioritet inom hållbarhetsarbetet att reducera den fossila bränsleförbrukningen i vår flygverksamhet. Minskade utsläpp är en  förutsättning, inte bara för oss som bolag utan för hela flygindustrin, och måste därför vara en integrerad del i vår verksamhet. Långsiktig lönsamhet skapar möjligheter att minska vår miljöpåverkan.

Några exempel på områden SAS arbetar med för att fortsatt minska våra utsläpp:

• Kontinuerligt arbete med att förnya och anpassa flygplansflottan. SAS fasar nu in 30 Airbus A320neo som, jämfört med sin föregångare, minskar utsläppen med 15-20%.
  • Påskynda kommersialiseringen av förnyelsebara flygbränslen och därmed skapa större efterfrågan och tillgång.
  • Flyga effektivare med existerande flygplan inklusive gröna inflygningar och rakare flygvägar
  • Företagsövergripande åtgärder för att minska klimatpåverkan. Exempelvis att byta till betydligt lättare kabininteriör ombord på våra flyg och att minska vår energiförbrukning i våra lokaler.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44