STAR ALLIANCE FEJREDE 20 MED SLOGANET ”CONNECTING PEOPLE AND CULTURES” NYT STRATEGISK FOKUS AFSLØRET

May 17, 2017 12:30

Star Alliance vendte tilbage til Frankfurt, fødestedet, for at fejre 20 år “Connecting People and Cultures”. Alliancen bekendtgjorde en strategi for de næste 10 år, der skal styre den digitale teknologi, så kunderne får en endnu bedre rejseoplevelse med Alliance.

Alliances øverste bestyrelse, som består af alle 28 flyselskabers direktører, afholde bestyrelsesmøde i Frankfurt den 14. maj, hvor direktørerne orienteres om, hvor langt Alliancens aktuelle forretningsplan og fremtidsstrategi er nået. Mødet faldt på præcis den dag, da selskabets stiftende medlemmer – Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines, THAI og United – for 20 år siden først forbløffede luftfartsindustrien med meddelelsen om, at de sammen ville danne verdens første globale luftfartsalliance.

“Vores stiftere havde en meget fremadrettet vision tilbage i 1997,” sagde Jeffrey Goh, som tiltrådte som direktør for Star Alliance i januar i år. “Fra det øjeblik blev det Star Alliances skæbne at bane vejen for innovation inden for luftfartsindustrien. Det er lykkedes for os i det sidste 20 år, hvor vi hele tiden har stræbt mod at indfri den oprindelige vision om et globalt netværk, der er perfekt integreret i international rejseaktivitet.”

Alliancen træder ind i sit tredje årti med et stærkt og vidtspændende netværk, der tjener over 1.300 destinationer i 191 lande. Forbindelserne udvides fortsat ved at medlemsflyselskaberne lancerer nye ruter og flyver oftere, alt imens netværkets rækkevidde øges, når lokale og regionale flyselskaber tilføjes via konceptet Connecting Partner.

Set på den baggrund er Alliancens klare strategiske fokus nu flyttet fra netværkets udvidelse til det at gøre flyvning til en problemfri oplevelse, især for de over 14 millioner kunder, der årligt skifter fly mellem medlemmernes flyselskaber undervejs. Fremover bliver kernen i denne strategi de digitale teknologier.

“Adgang til øjeblikkelige informationsopdateringer via nettet fra stort set overalt har uvægerligt ændret kundernes forventninger, når de rejser,” sagde Pedro Heilbron, direktør for Copa Airlines og nuværende bestyrelsesformand for Star Alliances øverste bestyrelse. “Passagerne vil have styr på rejsen via de digitale medier. Det betyder fuldstændig adgang til en masse informationer, men også at de skal kunne tilpasses præcist til den enkeltes krav og behov. Det at kunne give nutidens ‘digitale’ rejsende den type tjenester på allianceplan er det centrale i vores nye strategiske fokus.”

IT-hubinfrastrukturen, som Alliancen har etableret i de sidste år har muliggjort bedre integration af back-end-tjenester indbyrdes mellem flyselskaberne. Eftersom det nu er på plads, kan vi begynde at opbygge og tilbyde digitale programmer. Eksempelvis har den nye IT-hubinfrastuktur allerede bevirket, at Alliancen kan forbedre pålideligheden af processer som gennemgående check-in til rejser via flere flyselskaber, eller til at sikre at optjente frequent flyer-miles hurtigt overføres til den korrekte kundekonto.

Alliance er også først til at sørge for, hvis det usandsynlige skulle ske, at der mangler ’miles’, kan medlemmer af ethvert af Star Alliances frequent flyer-programmer (fork. FFP) nu overføre dem online via deres eget FFP-websted, også når de blev optjent på en flyrejse via et andet af Star Alliances flyselskaber.

Bagage-hub’en, det nyeste IT-hubprojekt, blev realiseret sidst i 2016, og det gør det nu nemmere at overføre bagagebeskeder mellem flyselskaberne samt deres systemer til ground- og bagagehåndtering i lufthavne. Det sørger i dag for gennemsnitligt at håndtere fem mio. bagagemeddelelser om dagen. Dermed kan flyselskaberne bedre styre bagagehåndteringen og holde kunderne informerede om status for deres kufferter. Når det er implementeret over hele netværket, bliver det lettere at give kunderne forhåndsopdateringer om leveringsstatus for deres bagage.

Ved hjælp af den eksisterende IT-hub har Star Alliance nu introduceret en ny funktionalitet, som gør det muligt for kundevendte medarbejdere bedre at hjælpe kunder ved uregelmæssigheder. Såfremt kundernes foregående fly er forsinket, er oplysninger på kundernes boarding pass til det efterfølgende fly nu tilgængelige for det flyselskab, der håndterer den foregående flyvning, som derfor muliggør en hurtigere og enklere ombooking-proces. Indtil nu er denne type transaktioner indimellem fortsat afhængig af et telefonopkald til den andet involverede flyselskab.

“Vores strategi er at udvikle digital kapacitet på centralt plan, som vores medlemsflyselskaber så kan bruge til at forbedre egne produkter, så de kan tilbyde deres faste kunder endnu bedre service, også når de rejser andre steder via netværket”, sagde Jeffrey Goh. ”Inden for de næste få år lancerer vi mange flere forbedringer. De vil hver for sig medføre en gradvis forbedring. Overordnet giver de kunderne informationer og kontrol på et helt nyt plan undervejs på rejsen.”

For at understøtte den nye strategis implementering har Star Alliance omstruktureret driften i hovedkontoret i Frankfurt og Alliancens lederteam, som nu består af:

Janice Antonson’Vice President Commercial and Communications’. Hun har en stærk baggrund i lufthavnes øverste ledelse og har haft lederroller i fem lande, senest i det privatejede Northern Queensland Airports Inc. i Australien.

Christian Draeger,’Vice President Customer Experience’. Han kom til Star Alliance som Director Customer Experience, og har tidligere arbejdet for Swissport International. Han havde som direktør ansvaret for forretningsenheder på forskellige steder i det globale netværk. Han medbringer over 25 års luftfartserfaringer.

Dr. Martin Mueller, nu ’Director Finance and Strategy’ kom til Star Alliance i 2009 som ’Director Alliance Development’. Han har tidligere arbejdet for virksomheder som LSG Sky Chefs, Thomas Cook og Lufthansa eCommerce.

Alska Scherer, nu ’General Counsel & Director Human Resources’, kom til Star Alliance i 2005 som juridisk leder.

Mileage-millionær konkurrence

Som en del af samspillet med kunderne i forbindelse med Star Alliances 20 års jubilæum køres der en global konkurrence, inspireret af temaet “Connecting People and Cultures”, som giver vinderne en chance for at blive mileage-millionær. Hvert af Alliancens 21 FFP’er tilbyder én million miles (eller tilsvarende) til en vinder af konkurrencen.

Deltagerne anmodes om at uploade et billede af dem selv og dele en positiv kulturoplevelse på siden www.staralliance.com/mileagemillionaire. Kulturoplevelserne vises på et interaktivt verdenskort. Konkurrencen er åben fra 14. maj til 31. juli 2017.

Star Alliances FFP’er giver også inspiration til, hvad man kan gøre med én million miles og præsenterer nogle unikke rejseoplevelser på siden www.staralliance.com/mileagemillionaire.

For at støtte kampagnen i forbindelse med vores 20 års jubilæum har hvert af Star Alliances 28 flyskaber præsenteret deres egen idé til en lokal kulturoplevelse. De fem stiftende flyselskaber, Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines, THAI og United, er gået et skridt videre og har udfordret National Geographics rejsende nomade, Robert Reid, til personligt at teste deres anbefalinger og fortælle de rejsende om sine oplevelser.
Der findes 23 unikke kulturoplevelser mere, som vores medlemsflyselskaber har valgt, på siden www.staralliance.com/mileagemillionaire, lige fra flisemaling i Portugal til madlavning i Shenzhen, Kina, til at hjælpe de lokale i Bogota forvandle de store veje i byen til cykelstier om søndagen.

Den globale kampagne støttes af mange lokale aktiviteter mange steder over hele verden. Kunder, der eksempelvis besøger én af de seks Star Alliance-lounges den 14. maj eller deromkring, modtager særlige lokalt inspirerede gaver og kan nyde særlige retter på menuen for at fejre verdens kulturer og smagsprøver i hele maj måned. Begivenheden markeres også i mange flyselskabers lounges i vores større knudepunkter. Der vil også være uventede events i flere lufthavne verden over.

Further information can be obtained via:

Star Alliance Press Office

Email: mediarelations@staralliance.com