Ökad säsongsanpassning av produktionen i januari

February 7, 2018 11:03

I linje med SAS strategi att anpassa trafiken efter säsongsförändringarna i efterfrågan, minskade SAS i januari 2018 kapaciteten. Under månaden flög totalt 1,9 miljoner passagerare med SAS.

Som ett led i strategin att alltmer anpassa produktionen efter säsongsförändringarna i efterfrågan minskade SAS den totala kapaciteten i januari med cirka 1% och antalet flygavgångar med 4%. Detta, i kombination med föregående års stora 70-årskampanj, ledde till lägre trafikvolym och kabinfaktor. Vid en jämförelse med januari 2016 ökade däremot SAS kabinfaktor och antalet resenärer.

• Vi fortsätter att anpassa produktionen efter säsongsförändringarna i efterfrågan i enlighet med vårt omställningsarbete. Det innebär att vi under januari, som är en typisk lågsäsongsmånad, minskat produktionen. Trafiken har under de tre senaste månaderna utvecklats i linje med våra förväntningar, men med undantag för vår enhetsintäkt och yield som haft en lite starkare utveckling, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

SAS kommer de kommande månaderna fortsätta att anpassa produktionen efter säsong. Som ett exempel på detta öppnar SAS bland annat under vintern nya resmål som Madeira, Chambery och Genua.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44