SAS presenterar sommarmeny med nordiska smaker

May 7, 2018 11:11

Med matkonceptet New Nordic by SAS lyfter flygbolaget smakerna ombord till nya höjder. Sommarens meny består av nordiska specialiteter med en twist – gjorda på ekologiska råvaror och fisk och skaldjur som är hållbarhetsmärkta. Säsongsanpassade och lokalt producerade kvalitetsråvaror från små producenter står i fokus på menyn som serveras från maj.

För ett år sedan lanserades matkonceptet New Nordic by SAS, där fokus ligger på lokalt producerade råvaror från små kvalitetsproducenter i Norden. Såväl smakerna som måltidernas utseende är anpassade för att möta resenärernas livsstil och krav på kvalitet.

När nu sommarmenyn i New Nordic by SAS presenteras har kockarna tagit tillvara på smakupplevelser som funnits runt oss i Norden länge, men i vissa fall glömts bort och som nu återupptäcks i en modern tappning.

– När vi har planerat sommarmenyerna har vi jobbat tätt tillsammans med lokala leverantörer och producenter i Norden. De små smaksdetaljerna och nyanserna gör ofta hela skillnaden för en maträtt, säger Alexander Lund, SAS Product Manager Food & Beverage.

Bland rätterna som serveras ombord från och med maj märks en nordisk ceviche där räkor och fänkålsgravad lax spelar huvudrollerna. SAS resenärer kan också njuta av en lättrökt lax med krämig sallad av potatis och morot, svartkål, blomkål och rimmad kål. Den serveras med vinägerrostat bovete och en emulsion på ramslök.

Alexander Lund uppskattar friheten som han och hans team har haft när de skapat sommarmenyn för New Nordic by SAS.

– Vi har arbetat mycket med detaljerna med ambitionen att vara innovativa när vi planerat sommarmenyn. Ett exempel är smaksättare som ätbara blommor och bipollen, säger han.

Det blir helt enkelt en extra god sommar ombord med SAS.

Maten i New Nordic by SAS ingår för passagerare som reser SAS Plus på europeiska flighter över 80 minuter, och kan förbeställas för resenärer som reser SAS Go på europeiska flighter över 120 minuter. Den 27 maj kommer ytterligare nyheter ombord som kommer att finnas tillgängliga i SAS kafékoncept.

Alla rotationer i New Nordic by SAS sommarmeny:

– Kycklingballotine på ekokyckling från Korvhantverk Stockholm med potatis, morot- och västerbottenostterrin, fläderpicklad rotselleri och kräm på ramslök från Stenhuse gård. Serveras med rybsemulsion och amarantströssel

– Nordisk ceviche med fänkålsgravad lax, räkor, grönkål, vita bönor från Öland, rimmad kål, hallonkokt rabarber från Stora Tollby Gård, apelsinrimmad kålrot och regnbågsrom från Åland serveras med algrostat bovete och blommor samt emulsion på hallon från Stenhuse gård

– Honungsglacerat kycklingbröst från Bjäre med lins- och persiljerotssallad, lila morotskräm, och picklade kantareller.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44