SAS trafik och kabinfaktor ökade i mars

April 9, 2018 11:02

SAS trafik utvecklades positivt under mars och ökade med drygt 4%, vilket också ledde till en högre kabinfaktor. I samband med påskhelgen ökade SAS kapaciteten på Europalinjerna vilket ledde till kraftigt ökade trafikvolymer. Totalt flög drygt 2,4 miljoner resenärer med SAS.

I linje med tidigare månader fortsatte SAS att anpassa destinationer och linjer efter kundernas efterfrågan. Jämfört med mars föregående år minskade SAS inledningsvis kapaciteten, för att mot slutet av månaden, i samband med påskhelgen, öka kapaciteten på framförallt Europalinjerna. Anpassningarna togs emot positivt och ledde till att antalet passagerare på linjerna till våra fritidsdestinationer ökade med över 20% jämfört med föregående år.

• Med mars månad avslutar vi nu vinterprogrammet som präglats av en framgångsrik säsongsanpassning jämfört med föregående år. Vi går nu successivt in i en period med större volymer och ser fram emot att under sommarprogrammet öppna fler än 25 nya linjer. Bland annat öppnade vi igår linjen Stockholm-Örnsköldsvik där vi kommer att flyga med upp till fyra dagliga avgångar, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden* sjönk med 3 medan PASK** steg med 2% under mars 2018 jämfört med mars 2017.

* Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

** PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.