STAR ALLIANCE FÖRBÄTTRAR JORDEN-RUNT-BILJETTER

February 2, 2018 10:30

Nu lanserar Star Alliance en ny “Round The World”-biljett.

De 28 flygbolagen inom Star Alliance flyger idag till 191 länder. Genom Star Alliance produkt ”Round The World tickets” går det nu att köpa en resa jorden runt med två stop-overs (i minst 24 timmar). Fördelen med denna biljettyp är att man inte behöver boka flera biljetter med olika bolag, och finns idag redan med minst tre stop.

–      Det blir nu enklare för kunderna att sätta ihop den rutt de helst vill resa genom att välja från det stora utbud som finns hos våra 28 medlemsbolag, som flyger mer än 18 400 flygningar dagligen till 1 300 destinationer i 191 länder, säger Janice Antonson, Vice President, Commercial and Communications, Star Alliance.

Star Alliance RTW-biljetter kan bokas på www.staralliance.com/en/book-fly, via resebyrå eller direkt via SAS. De som vill dela sina resplaner kan göra det via mejl eller den integrerade funktionen för sociala medier. Kunderna kan också kontakta något av alla de flygbolag som ingår i Star Alliance eller en resebyrå för att boka och köpa RTW-biljetter.

Totalpriset för en RTW-biljett beror på vilken klass man reser i, den exakta resplanen, avstånd och rutt som väljs samt ändringar i valutakurser.

Kunderna kan sätta ihop sina egna rutter inom det maximala avståndet i varje vald biljettnivå. Resan måste börja och sluta i samma land och gå i en riktning, antingen österut eller västerut, och det går även att resa inom en kontinent. Atlanten och Stilla havet får korsas en gång vardera.

Förutom att sätta ihop en resplan från grunden kan kunderna också välja bland en mängd temainspirerade RTW-resor, däribland World Food, World Wonders, Architecture Hotspots, Nature Trail, Aquatic Wonders, Connecting Cultures, Natural Wonders, Sports Hotspots, Wine Tasting, Romantic Journey och Luxury Lifestyle. I det här fallet tar verktyget automatiskt fram förslag på en rutt som sedan kunden kan anpassa utifrån sitt behov. Ytterligare information finns på http://www.staralliance.com/en/web/staralliance/inspiration

Uppehåll på minst 24 timmar måste göras i minst två städer och i resplanen kan det ingå upp till 15 stopp. För att erbjuda större valfrihet till RTW-resenärer finns även särskilda RTW-biljetter som kräver minst tre uppehåll och maximalt tillåter från fem upp till tolv antal stopp.

Star Alliance RTW-biljetter finns tillgängliga för resor i First, Business, Premium Economy och Economy Class samt gäller under 12 månader.

Kunder som reser med Star Alliance RTW-biljetter kan tillgodogöra sig poäng i EuroBonus, som idag har fler än 5 miljoner medlemmar och miles* hos alla de flygbolag som har Frequent Flyer Programs. Samlade miles* kan räknas upp till Star Alliance Guld eller Silver och kan lösas in mot exempelvis gratis flygresor, uppgraderingar eller hotellövernattningar (i enlighet med villkoren i respektive FFP).

Över hälften av RTW-resenärerna reser i Business Class, mer än en tredjedel väljer Economy Class och runt åtta procent First Class.

* Vissa FFP använder andra värden än miles, t.ex. poäng eller Dollars.

ÖVERSIKT ÖVER STAR ALLIANCE JORDEN-RUNT-BILJETTER

Klass  Priskod  Max avstånd miles  Minst stopp  Max stopp  Minst längd (dagar)  Max längd (månader)
FIRST  FRWSTAR3  39 000  15  10  12
FRWSTAR2  34 000  15  10  12