SAS FLYGPLAN FÅR NYTT UTSEENDE

September 19, 2019 12:00

För första gången på 21 år uppdaterar SAS den visuella identiteten och presenterar ett nytt utseende för flygplanen. Den nya designen, som presenteras idag i Köpenhamn, är en modern version av klassisk skandinavisk design. För att befästa bilden av SAS resa mot framtiden är de första flygplanen som får det nya utseendet av typen Airbus 320neo och Airbus 350, marknadens modernaste och mest bränsleeffektiva flygplan.

SAS presenterar nu ett nytt, uppdaterat utseende på flygplanen som en del i SAS omfattande förnyelse av flygplansflottan. Redan 2015 introducerades en ny utformning av interiören och med den nya exteriöra designen har SAS uppnått ambitionen att förena in- och utsidan i ett enhetligt visuellt uttryck.

”Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS. Det är också en fortsättning och bekräftelse på en lång och stolt historia av att utveckla och främja skandinavisk design och kultur. Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det specifikt nordiska,” säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS.

Kundanalyser visar att många resenärer är stolta över att vara en del av SAS-gemenskapen och att den unika blå färgen, som blivit SAS signum, tillsammans med logotypen hör till de starkaste elementen när resenärerna beskriver sina känslor för varumärket SAS.

Det är något som den nya designen tar fasta på genom att låta den blå färgen på stjärtfenan fortsätta längre ner utmed flygplanskroppen, och genom att addera en ny, stor silverfärgad SAS-logotyp framtill på flygplanet.

”Det som är avgörande för SAS goda relation till resenärerna är våra medarbetare, som varje dag ser till att passagerarna får en förstklassig reseupplevelse och service. Medarbetarna är varumärkets ansikte utåt och deras engagemang är en förutsättning för en konkurrenskraftig framtid och ett mer hållbart flyg,” säger Rickard Gustafson.

SAS nya exteriöra design kommer att rullas ut i takt med flygplanens ordinarie underhållsprogram. Det innebär att den befintliga flottan kommer att uppdateras med den nya designen i samband med ordinarie ommålning, något som sker vart femte till sjätte år. Alla SAS flygplan kommer att ha fått den nya designen till 2024.

SAS har valt ett avancerat ytmaterial från AkzoNobel, som gör att det krävs färre färglager. Detta minskar flygplansvikten, vilket betyder både minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp. Dessutom innehåller färgen mindre giftiga ämnen än konventionella färgsystem, samtidigt som den ökar hållbarheten och medger längre intervall mellan ommålningarna.

De nya Airbus 350 och Airbus 320neo – marknadens modernaste och bränslesnålaste flygplan – kommer att bli de första flygplanen med det nya utseendet. Som ett led i moderniseringen av SAS kort- och långdistansflotta kommer SAS totalt att ta emot 80 st. nya Airbus A320neo, 5 st. Airbus A330 Enhanced, 8 st. Airbus A350, och 3 st. Airbus A321LR, innan utgången av 2023.

SAS nya utseende innehåller flera uppdateringar, bland annat:

•  Den tidigare grå färgen på flygplanskroppen har uppdaterats till en fräschare gråare nyans.

•  En stor och stolt SAS-logga har placerats framtill på planet, i en silvergrå nyans.

•  Analyser och feedback från kunder visade att den unika, blå SAS-färgen har mycket hög igenkänning bland SAS resenärer. SAS-planens nya utseende tar fasta på detta och den blå färgen på stjärtfenan förstärks och förlängs utmed planets buk.

•  Motorerna, som tidigare var röda, har nu blivit silvergrå och pryds med blå SAS-kronor för att harmoniera med SAS visuella identitet.

•  Ordet ”Scandinavian” finns fortfarande på motorerna, men nu i mörkgrått, för att ge en kontrast mot den silvergrå färgen på flygplanskroppen och för att flirta med färgskalan på SAS inredning. Ordet ”Scandinavian”, med stora, stolta bokstäver, har även placerats under planet på buken som en symbol för SAS skandinaviska ursprung och för att tydligt kunna identifieras från marken.

•  Det skandinaviska ursprunget framgår också av de tre skandinaviska flaggorna som har uppdaterats på ett elegant, och modernt sätt.

Utforska den nya designen här

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44