SAS og Airbus samarbeider om å utvikle hybrid- og elfly

May 22, 2019 12:35

SAS og Airbus har signert en felles intensjonsavtale for å forske på utvikling og innføring av elektrisk drevne fly. Det er første gang et flyselskap samarbeider med en flyprodusent med sikte på innføring av hybrid- og elfly til kommersielt bruk i stor skala.

Samarbeidet innebærer et felles forskningsprosjekt for å bygge kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til drift og infrastruktur ved innføring av hybrid- og elfly i kommersiell trafikk i stor skala.

– Vi er stolte over vårt ambisiøse arbeid med bærekraftige flygninger, og glade for at Airbus har valgt SAS som samarbeidspartner i dette fremtidige prosjektet som har potensiale til å revolusjonere skadelige utslipp fra fly, sier konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson.

SAS har jobbet for reduserte utslipp og mer bærekraftige flyvninger i flere tiår. Målet er å redusere utslippene med 25 prosent, gjennom å modernisere flåten og øke bruken av biodrivstoff til et omfang som tilsvarer alle innenriksflygninger i Norge, Sverige og Danmark innen 2030. SAS ser elektriske fly som neste skritt etter dagens teknologi.

– Det er en god nyhet for Airbus at SAS vil bidra med sin omfattende kunnskap og være med på reisen mot fremtidens fly innen el- og hybridteknologi, sier Grazia Vittadini, teknologidirekt��r for Airbus.

Samarbeidet tar også sikte på å trekke inn en leverandør av fornybar energi for å sikre faktiske nullutslipp.

For ytterligare informasjon, vennligst kontakt:
SAS pressevakt, tlf +47 64 82 88 00