Magnus Örnberg ny CFO för SAS

May 19, 2020 09:00
Regulatory information

SAS har idag utsett Magnus Örnberg till ny Executive Vice President och Chief Financial Officer (CFO). Magnus Örnberg kommer närmast från rollen som CFO för försvarskoncernen Saab AB, en position han haft sedan 2012.

Magnus är en väl etablerad och uppskattad CFO med gedigen finansiell erfarenhet från stora internationella börsnoterade industribolag. Han har verkat i många år i olika roller och enheter inom ABB-koncernen, såväl i Sverige som internationellt, och sedan 2012 har han varit verksam som CFO för försvarskoncernen Saab.

– Jag är mycket glad att kunna välkomna Magnus Örnberg till SAS. Magnus gedigna finansiella expertis tillsammans med hans erfarenhet av flyg från Saab gör att han blir en värdefull tillgång för SAS. I dessa utmanande tider kommer han att spela en nyckelroll i arbetet med att framtidssäkra företaget, säger Rickard Gustafson vd för SAS.

– Jag är både stolt och glad att bli en del av SAS-koncernen. SAS har ett starkt varumärke, en tydlig marknadsposition och utgör en viktig del av den Skandinaviska infrastrukturen. Vidare har SAS de senaste åren, på ett mycket framgångsrikt sätt, lyckats modernisera sin affärsmodell och är en ledstjärna mot ett mer hållbart flygresande, säger Magnus Örnberg.

Magnus tillträder rollen i SAS senast den 1 oktober. Nuvarande CFO Torbjørn Wist lämnar, som tidigare meddelats, SAS under september 2020 för att tillträda en tjänst som CFO för Wallenius Wilhelmsen i Norge.

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av Michel Fischier för offentliggörande den 19 maj 2020 kl. 09.00 CEST.