SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson valgt til styreleder for IATA fra 2022

November 25, 2020 13:00

Luftfartens internasjonale bransjeorganisasjon IATA, som samler 290 flyselskaper globalt, har i forbindelse med tirsdagens generalforsamling valgt SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson som styreleder fra 2022.

Om ett år tar Rickard Gustafson over formannskapet fra den nå påtroppende styrelederen Robin Hayes, administrerende direktør i JetBlue Airways, som vil erstatte IATAs avtroppende styreleder Carsten Spohr, administrerende direktør og styreleder i Lufthansa Group. Dette er første gang en administrerende direktør i SAS blir valgt til styreleder i IATA.

- Det er en ærefull og svært viktig oppgave i den vanskeligste tiden noensinne for luftfarten. Jeg ser frem til å fortsette IATAs arbeid for å ta luftfarten gjennom covid-19-pandemien med felles innsats. Samtidig vil jeg jobbe for å fremskynde endringen mot en mer bærekraftig reise. Det er en eksistensiell sak at flyindustrien globalt arbeider for klimanøytralitet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Les pressemeldingen fra IATA

IATA representerer omtrent 290 flyselskaper i 120 land. IATA-medlemmer opererer over 80 prosent av verdens flyselskaper, inkludert verdens ledende passasjer- og flyfraktselskaper, og spiller en avgjørende rolle i å utvikle og drive gjennom temaer for bransjen. I 2021 er Rickard Gustafson pre-styreleder, Robin Hayes er styreleder og Carsten Spohr er post-styreleder. I 2022 vil Rickard Gustafson overta formannskapet.

Rickard_Gustafson_IATA.jpgSAS skies.jpg