SAS ÖPPNAR NYA LINJER TILL USA

December 21, 2022 11:00

SAS lanserar två nya linjer från Göteborg och Ålborg till New York med start i april 2023.

Med de här utökade linjerna kommer invånarna i Ålborg och Göteborg kunna flyga direkt till New York tre gånger i veckan med SAS senaste tillskott till flottan – Airbus A321 Long Range.

– Som ett led i SAS strategi att stärka det regionala utbudet i Skandinavien är vi glada över att kunna addera interkontinentala linjer från Göteborg och Ålborg. Vi ser en efterfrågan från andra städer än huvudstäderna och är glada över att kunna erbjuda anslutningar till ännu fler delar av världen. Airbus A321 Long Range är ett lite mindre långdistansplan och perfekt i storlek för den regionala marknaden. Ett bekvämt sätt att resa, med färre mellanlandningar till spännande städer som New York, är något vi tror kommer bli mycket uppskattat bland våra resenärer, säger Erik Westman, EVP & CCO, Network and Revenue management.

I och runt Göteborg och Ålborg finns ett stort utbud av aktiviteter för fritidsresenärer och här finns även många företag med internationella kontaktytor, vilket gör de nya linjerna relevanta för både affärs- och fritidsresenärer.

De två nya linjerna kompletterar SAS övriga fyra linjer till New York och SAS kommer att erbjuda totalt fem dagliga avgångar från Skandinavien till New York.

Trafikprogram

Göteborg - New York EWR Ålborg - New York EWR

Frekvens: 3 ggr i veckan
Utresa: ons/fre/sön
Hemresa: tis/tor/lör
Första flygdatum hemresa: 27 april
Första flygdatum utresa: 28 april

Frekvens: 3 ggr i veckan
Utresa: mån/tor/lör
Hemresa: ons/fre/sön
Första flygdatum utresa: 27 april
Första flygdatum hemresa: 28 april

Linjerna kommer att trafikeras hela sommarsäsongen 2023 och återkommer för sommarprogrammet 2024.

Fakta om Airbus A321 Long Range (A321LR)

A321LR ingår i den senaste flygplansgenerationen och förväntas reducera de klimatpåverkande utsläppen med15-18 procent jämfört med liknande flygplan i tidigare generationer. Det här senaste tillskottet till flottan innebär att resenärerna får tillgång till fler interkontinentala linjer med färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien.

Flygplanet har 22 Business, 12 Plus och 123 Go-säten, det vill säga totalt 157 platser och en mittgång. Sätena är särskilt utvecklade för A321LR för att optimera komforten i alla tre reseklasserna. Sätena i SAS Business kan omvandlas till platta sängar och kabinen är utrustad med stämningsbelysning och höghastighets-WiFi. Alla säten är utrustade med IFE-skärmar, PC- och/eller USB-uttag. De reducerade bullernivåerna i kabinen kommer att ytterligare förhöja reseupplevelsen ombord. A321LR är en del av SAS löpande förnyelse av flottan och kommer att reducera klimatpåverkande utsläpp jämfört med tidigare generationer av liknande flygplan.

NY AAL.jpegSAS A321LR Fotograf_Andy_Prhat_281A4824.jpg