SAS styrker sin posisjon i Norge

January 31, 2022 12:37

SAS åpner en ny base i Bergen denne sommeren. Det gir bedre tilbud til kundene og styrker norsk infrastruktur med flere og bedre forbindelser til og fra Norges nest største by.

SAS gjennomfører store endringer i hele organisasjonen for å tilpasse seg markedet etter pandemien. Selskapet omorganiserer virksomheten for å være konkurransedyktig i et marked som ser veldig annerledes ut enn før pandemien – med færre forretningsreisende, høyere andel fritidsreisende og økt konkurranse. Det krever blant annet mindre fly med lavere kostnad og utslipp enn de SAS bruker på noen av innenlandsrutene i dag. Selskapet har derfor etablert SAS Link, som vil åpne base i Bergen med mindre jetfly av typen Embraer E195. Antall fly stasjonert i Bergen avhenger av fremtidig etterspørsel.

– Luftfart over hele verden er blant de hardest rammede næringene helt siden krisens begynnelse. SAS er intet unntak. Vi er derfor svært glade for å kunne tilby jobb i en bransje som fortsatt lider under mange oppsigelser og som har en lang vei til bedring foran oss. Åpningen av basen for SAS Link i Bergen er en del av vår strategi for å skape et konkurransedyktig og sterkt SAS som kan ivareta skandinavisk infrastruktur og eksisterende så vel som nye arbeidsplasser, sier norgessjef Kjetil Håbjørg i SAS.

Denne sommeren er det ventet at mange vil reise igjen når samfunnet etter hvert åpnes etter pandemien. For å møte denne etterspørselen vil SAS rekruttere 600 piloter, kabinansatte og bakkepersonell frem mot sommeren. Dette inkluderer ansettelser ved den nye basen i Bergen, hvor det skal ansettes om lag 100 nye medarbeidere lokalt for å sikre et omfattende nettverk på Vestlandet.

– SAS er det foretrukne flyselskapet for de som reiser til, fra og innenfor Skandinavia. Med ny base i Bergen får SAS' kunder et enda bedre tilbud på Vestlandet. Dette er viktig for hele landet og sikrer kritisk infrastruktur i et land som er helt avhengig av en velfungerende luftfart, sier Håbjørg.

– Vi ser på Bergen som en sterk region med stort potensial. Dersom etableringen blir vellykket og etterspørselen øker, vil vi vurdere flere ruter innenlands og utenlands. Dette vil knytte hele Norge tettere til resten av verden og bidra til økonomisk vekst, fortsetter Håbjørg.

SAS vil fortløpende vurdere markedsutsiktene og er åpen for en mulig utvidelse med flere baser i Norge.

SAS Embraer 195 operated by SAS Link.png