SAS TECKNAR LETTER OF SUPPORT MED HEART AEROSPACE

September 15, 2022 17:01

SAS tecknar Letter of Support med Heart Aerospace för option att addera deras nya elflygplan ES-30 till SAS regionala flygplansflotta. Detta har potential att bli ett viktigt steg på SAS hållbarhetsresa och kan möjliggöra flygningar med nollutsläpp på linjer inom Skandinavien.

Elflygplanet kommer att certifieras för kommersiella flygningar 2028.

• Tillsammans med övriga branschen har vi ett ansvar att göra flygresor mer hållbara. SAS strävar efter att ställa om flyget så att även kommande generationer ges möjlighet att länka samman världen och kan njuta av att resa – men med ett mer hållbart avtryck. Vårt Letter of support med Heart Aerospace är ett viktigt steg i den riktningen, säger Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef.

ES-30 har elektrisk räckvidd på 200 kilometer. Ett reservhybridsystem installeras för att säkra kraven på reservenergi utan att kannibalisera på batteriets räckvidd, och det kan även användas under flygning på längre sträckor som komplement till batteriet. Detta ger ES-30 en utökad räckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare, och flexibilitet att flyga upp till 800 kilometer med 25 passagerare, inklusive de reserver som flygbolag enligt krav alltid har.

SAS inledde samarbetet med Heart Aerospace redan 2019 för att främja utvecklingen av elflygplan.

• Elflygplanet kommer att bli ett bra, och mer hållbart, komplement till vår redan befintliga flotta på kortare och mindre frekventerade linjer i Danmark, Norge och Sverige. Innovationen och den nya tekniken som detta representerar kommer att ta oss mot vårt framtidsmål att bli en bransch med nollutsläpp, tillägger Anko van der Werff.

SAS kommer även att ingå i Heart Aerospace nya Industry Advisory Board och kommer att bidra till att definiera kraven för flygplanet ES-30. Partnerskapet mellan SAS och Heart Aerospace är nästa steg mot att säkra mer hålla flygresor för kommande generationer.

SAS Heart Aerospace electric aircraft ES-30_.png