RESERVERA DIN PLATS PÅ SAS FÖRSTA ELFLYGNING 2028

May 31, 2023 14:00

Den 2 juni 2023, klockan 12.00 öppnar SAS möjligheten för reservationer på sin första kommersiella flygning med elflygplan i Sverige, Norge och Danmark. SAS bjuder in resenärer att vara med och skriva nästa kapitel i flygets historia. 30 säten finns tillgängliga för bokning på var och en av de tre första flygningarna – som förväntas äga rum under loppet av 2028.

SAS mål är att ha netto-noll utsläpp per 2050. En viktig faktor för att nå det målet är att utveckla och använda tekniska innovationer, som exempelvis elflygplan för kortare resor.

Sedan starten 1946 har SAS varit en av pionjärerna i flygbranschen. SAS var exempelvis det första kommersiella flygbolaget som flög över Nordpolen, något som avsevärt reducerade flygtiden mellan kontinenterna. För den banbrytande aktiviteten tilldelades SAS Columbus-priset. Att vi nu kan bjuda in våra passagerare till nästa stora milstolpe för det framtida flyget är en naturlig fortsättning på den pionjärandan och ett betydande steg på vår resa mot mer hållbart flyg”, säger Anko van der Werff, President & CEO för SAS.

Biljettpriset för den första flygningen kommer att vara 1946 SEK – en hyllning till året då SAS började flyga. En uppstart som också markerar början på SAS innovativa karaktär, när den dåvarande grundaren Wallenberg hävdade att ”Att gå från det gamla till det nya är den enda tradition värd att bevara”.

Bokningar kan göras på https://travel.flysas.com/electric från den 2 juni 2023, kl 12.00.

Fakta

Boka plats på: https://travel.flysas.com/electric - max två platser per bokning och person

Bokningarna inleds kl.12.00 den 2 juni 2023 i Sverige, Norge och Danmark

Pris: 1946 SEK inkl. avgifter och skatter, betalas 30 dagar innan datum för flygningen när det har kommunicerats – ingen bokningsavgift

Avgångsdag: Kommuniceras till resenärerna per e-post när den har fastställts

Plats för avgång: Kommuniceras till resenärerna per e-post när den har fastställts

Mot ett mer hållbart flyg

Att vara en drivande kraft vad gäller hållbart flyg är vår prioritering och vi arbetar aktivt för att sänka CO2-utsläppen och reducera vår miljöpåverkan. Detta inkluderar att främja innovation och partnerskap för att hitta nya lösningar, att göra investeringar i bränslesnålare flygplan, att öka produktionen och användningen av mer hållbart flygbränsle och många andra förbättringar i vårt utbud och våra tjänster ombord.

För att minska våra utsläpp och främja våra hållbarhetsinitiativ arbetar vi med kort- och långsiktiga klimatåtgärder och målsättningar.

Bland våra betydande hållbarhetsmilstolpar märks:

2019: ett partnerskap med Airbus för att bana väg för storskalig användning av vätgasdrivna kommersiella flygplan med låga utsläpp.

2019: SAS samarbetar med Heart Aerospace för att snabba på utvecklingen av elflygplan. I september 2022 tecknade vi ett Letter of Support avseende deras nya elflygplan ES-30 till vår regionala flotta.

Bland våra framtida hållbarhetsmål märks:

2030: 50 % bullerreduktion jämfört med 2010

2030: Hållbart flygbränsle motsvarande SAS inrikesflyg